Metamorfozę mają też przejść przydworcowe tereny. Miał tu powstać nowoczesny węzeł przesiadkowy dla pasażerów kolei i komunikacji miejskiej oraz część komercyjna. Porozumienie w sprawie rewitalizacji terenów wokół dworca podpisało rok temu miasto oraz PKP. Miała powstać koncepcja ich zagospodarowania. Czy urzędnicy jeszcze o niej pamiętają?
Andrzej Karasiński, sekretarz Urzędu Miejskiego w Gliwicach, twierdzi, że koncepcja się finalizuje. - Do połowy czerwca chcemy ją razem z PKP przedstawić mieszkańcom. Czekamy też na zaprezentowanie przez PKP planów modernizacji dworca i peronów - mówi Andrzej Karasiński.
Tu jednak możemy się srodze zawieść. Ambitne plany PKP zakładały, że kapitalny remont gliwickiego dworca zacznie się w 2011 roku. Budynek dworca miał zyskać nową elewację, nowe miały być także drzwi i okna. Planowano połączyć hol główny dworca wewnętrznym pasażem z halą dworca PKS. Dworzec miał wreszcie stać się przyjazny niepełnosprawnym. Dojście do peronów miały ułatwić ruchome schody oraz windy. Szacunkowy koszt realizacji tego projektu to ponad 78 mln zł, z czego ok. 45 mln miałoby pochodzić z funduszy Unii Europejskiej.
Częścią projektu jest też modernizacja biegnącego przez Gliwice szlaku kolejowego E-30, polegająca na remoncie torów i peronów. Zajmuje się tym spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Pierwszą porażkę PKP poniosło w lutym tego roku, kiedy to projekt przebudowy dworca w Gliwicach nie otrzymał dofinansowania unijnego.
- Został ponownie zgłoszony na listę inwestycji ubiegających się o to dofinansowanie. Decyzję o ewentualnym przyznaniu pieniędzy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ma podjąć w lipcu lub sierpniu - zapowiada Paulina Jankowska z biura prasowego PKP.
Czy gliwicki dworzec wypięknieje? Piszcie!
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?