Budowa DTŚ w Gliwicach. Tunel zamknięty? 9 tablic pomoże ominąć korek
- Obecnie budowa wkroczyła w etap, w którym z każdym dniem montowane są urządzenia i instalacje systemów wyposażenia tunelu oraz urządzenia związane z organizacją ruchu - mówi Danuta Żak, rzeczniczka spółki DTŚ SA.
O jakie systemy chodzi? M.in.: zasilania, oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem - w sumie 11 różnych systemów. Ponadto w tunelu będzie 212 lamp przejazdowych, 345 wjazdowych i 122 ewakuacyjne (wszystkie to lampy sodowe) oraz 50 kamer z wideode-tekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monito-rujących przestrzeń przed i w tunelu. To wszystko musi być gotowe do końca roku.
- Od stycznia 2016 roku rozpocznie się procedura przeglądów i odbiorów, której celem jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie inwestycji - dodaje Danuta Żak, rzeczniczka spółki DTŚ SA.
A do zrobienia pozostało niewiele. Andrzej Karasiński, sekretarz miasta Gliwice, potwierdza, że wiecha na budowie już jest, a tunel jest prawie gotowy.
- Teraz czeka nas testowanie podłączenia tunelu do Centrum Sterowania Ruchem, które będzie obiektem zarządzać, sprawdzanie, czy wszystko działa tak, jak powinno. Bo technologicznie tunel jest bardzo zaawansowany - podkreśla Andrzej Karasiński.
Tak wyglądała budowa tunelu DTŚ Gliwicach
Jak szacuje, odbiory inwestycji potrwają ok. trzech miesięcy. Do końca stycznia 2016 roku inwestor ma czas na potwierdzenie zgodności wykonanych robót z warunkami kontraktu.
- To też czas na sporządzenie listy ewentualnych uchybień, braków i wad, które w najbliższym terminie wykonawca musi naprawić lub uzupełnić - tłumaczy Danuta Żak.
Gliwickim tunelem DTŚ i całym odcinkiem średnicówki w tym mieście będzie zarządzać Centrum Sterowania Ruchem, działające w mieście od ponad dwóch lat. Pracownicy przechodzą szkolenie.
- Będziemy pracować w systemie 24-godzinnym, na trzy zmiany przez 365 dni w roku - mówi Dawid Ochód, kierownik CSR. Już wiadomo, że zostaną zatrudnieni nowi pracownicy. Zespół CSR powiększy się o cztery osoby. - Dotychczas pracowaliśmy od godziny 6 do 21 w 5-osobowym zespole, a będzie nas więcej - dodaje Ochód.
Jak tłumaczy, tunel w Gliwicach jest bardziej zaawansowany technologicznie niż ten w Katowicach czy Lalikach. Przykład? O tym, czy tunel jest otwarty czy zamknięty, kierowcy jadący DTŚ do Katowic dowiadują się dopiero na Dębie, na wysokości SCC. W Gliwicach takich tablic informacyjnych o zmiennej treści będzie znacznie więcej - 9.
Kierowcy dowiedzą się z nich także, jak dojechać do Gliwic, jeśli tunel zamknięto albo jak ominąć zakorkowaną wskutek wypadku średnicówkę, jadąc ulicami miasta.
- Taka tablica będzie wyświetlała komunikat już przed zjazdem z DTŚ na autostradę A1, potem będą komunikaty na kolejnych - tłumaczy Ochód.
To ostatni brakujący odcinek DTŚ, aby trasa spełniła swoją rolę i połączyła sześć miast aglomeracji. Biegnie od węzła z ul. Kujawską do węzła z DK 88.
Tak wyglądała budowa tunelu DTŚ Gliwicach
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?