W Gliwicach z wielką niecierpliwością czekamy na moment, kiedy Drogowa Trasa Średnicowa dotrze do miasta. Chcemy szybko i łatwo dojechać do Chorzowa i stolicy aglomeracji śląskiej. Niestety, musimy się jeszcze uzbroić w cierpliwość
- Jeżeli prace ruszą w założonych terminach, to zabrzańskie odcinki od centrum Zabrza na węźle de Gaulle'a do granicy z Gliwicami mogą być gotowe do połowy 2014 roku - mówi Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA, spółki, która jest inwestorem zastępczym.
- Wybudowanie odcinków gliwickich możliwe byłoby do końca 2014 roku - twierdzi Żak.
Miasto wyburzyło domy przy ul. Jagiellońskiej, które stały na trasie zaprojektowanej w naszym mieście drogi. Ciężki sprzęt wyburzył kilka budynków właśnie przy ul. Jagiellońskiej i dwa przy ul. Dworcowej. Nowe mieszkania otrzymało w związku tym w sumie 110 rodzin.
Przypomnijmy, że podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2009 roku większość gliwiczan opowiedziała się za budową DTŚ w proponowanym przez inwestora kształcie i śladzie. Średnicówka pobiegłaby od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej w Gliwicach, dalej do ul. Królewskiej Tamy i węzła z DK88.
Warto przypomnieć, że Stowarzyszenie Gliwiczanie dla Gliwic nie zgadza się z zaprojektowaną trasą średnicówki w Gliwicach. Członkowie organizacji sprzeciwiają się przebiegowi drogi przez ścisłe centrum Gliwic - ok. 500-metrowy tunel miałby rozpoczynać się na wysokości ul. Dworcowej, a kończyć na ul. Fredry, która z kolei styka się z pięknym Parkiem Chopina.
Tymczasem roboty budowlane w Zabrzu są naprawdę na ukończeniu i drogowcy opuszczą trasę w kwietniu, przed otwarciem jej dla samochodów trzeba będzie zrobić odbiory techniczne.
- Nie wiemy, jaka będzie zima i jak długo potrwa, ale nawet przy minusowej temperaturze możemy wykonywać niektóre prace wykończeniowe - mówi Marian Cieślak, inżynier kontraktu w DTŚ SA.
Jak wspomina, budowa blisko pięciokilometrowego odcinka średnicówki w naszym mieście nie była prosta. Drogowcy musieli przekopać poprzemysłowy, silnie zurbanizowany teren.
- Problemów było dużo. Ludzie mieli na tym terenie ogródki, podczas robót natknęliśmy się na szyb górniczy, którego nie było w projektach. Zresztą to pokopalniany teren, który miał więcej takich niespodzianek nigdzie nie ujętych w dokumentach - wspomina Marian Cieślak.
Wspomniany szyb górniczy pochodzi z drugiej połowy XIX wieku, a dokładniej fragmenty fundamentów zespołu szybowego "Schmeider" na Zaborzu. Znajdowały się około 300 m w kierunku zachodnim od granicy Zabrza z Rudą Śląską. Drogowcy natknęli się na nie latem 2009 roku.
Na zabrzańskich odcinkach średnicówki do zrobienia pozostało niewiele. Trzeba m.in. zamontować w kilku miejscach ekrany akustyczne, wykończyć drogę i postawić znaki.
Czy Drogowa Trasa Średnicowa odkorkuje Gliwice? Dlaczego budowa tej drogi z Katowic do Gliwic trwa tak długo? Komentujcie!
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?