Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy matura to naprawdę bzdura? Sprawdź pytania z matury 2015!

materiał powstał przy współpracy z operon.pl
Wszyscy zapewne znają internetowy program, który obnaża braki w wiedzy ogólnej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Błędne odpowiedzi na pytania, gdzie leży Brazylia, czy co jest stolicą Francji, są oczywiście zabawne, ale zupełnie nie może to stać się podstawą tezy, że „matura to bzdura”. Tym bardziej, że nowe zasady dotyczące tego egzaminu sprawiają, że coraz trudniej będzie przez ten egzamin przebrnąć osobom o takich brakach w elementarnej wiedzy…

Od najbliższego roku, aby zdać egzamin, trzeba będzie umieć m.in. rozumować z wykorzystaniem krytycznego myślenia, wykrywać współzależności elementów lub procesów albo związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych, umiejętnie i rozumnie posługiwać się informacjami pochodzącymi z analizy tekstów popularnonaukowych. Coraz mniej będzie na maturze zadań zamkniętych – z odpowiedziami do wyboru (w których można „strzelać”), a coraz więcej – pytań otwartych, w których czytanie ze zrozumieniem, oparte na rzetelnej wiedzy, stanie się podstawą sukcesu.

Aby zorientować się, w jakim kierunku zmierza Matura 2015*, wystarczy spojrzeć na przykładowe pytania z różnych przedmiotów:

Język polski
Temat z egzaminu ustnego: W jaki sposób twórcy różnych epok przedstawiają „kraj lat dziecinnych”? Odpowiedz na podstawie interpretacji fragmentu Epilogu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza oraz wybranych tekstów literackich.

Zadanie z egzaminu pisemnego: Na podstawie akapitu 3. (tekst jest elementem zadania) wskaż przynajmniej dwa elementy stylizacji tekstu na język partyjnej propagandy i określ funkcję takiej stylizacji.

Historia
Przykładowe zadanie 1.: Przeanalizuj teksty źródłowe, a następnie porównaj poglądy autorów na przyczyny przejęcia władzy przez cezarów rzymskich. W jakim zakresie się z nimi zgadzasz? Uzasadnij swoje stanowisko.

Przykładowe zadanie 2.: Nazwij wydarzenie, które stało się powodem wystosowania przez Henryka Sienkiewicza listu otwartego, którego fragment cytujemy:

„Zapadł niesłychany wyrok! Nie podniesiono na żadnego ze szkolnych katów ręki, nie było napaści, ani czynów przemocy, a jednak rodziców tych małych dzieci skatowanych przez […] szkołę sądy […] ukarały długim więzieniem za to, że pod wpływem rozpaczy i litości wypowiedzieli zbyt głośno słowa oburzenia wobec takiej szkoły i takim nauczycielom.”

Wiedza o społeczeństwie
Przykładowe zadanie 1.: „Odrzucenie poprawki Senatu przez Sejm będzie możliwe, gdy na sali sejmowej będzie 220 posłów, z czego 110 zagłosuje «za», 10 wstrzyma się, a pozostali będą «przeciw»” – to prawda czy fałsz?

Przykładowe zadanie 2.: Porównaj ustrój polityczny Niemiec i Stanów Zjednoczonych pod względem uprawnień głowy państwa.

Geografia
Przykładowe zadanie 1.: Obecnie, w dobie powszechnego dostępu do internetu, przedsiębiorstwa kartograficzne oprócz map papierowych wzbogaciły się również o mapy cyfrowe. GIS jest komputerowym systemem umożliwiającym obsługę map cyfrowych. Podaj po dwie wady i zalety wymienionych rodzajów map.

Przykładowe zadanie 2.: Na podstawie barwnej mapy Kampinoskiego Parku Narodowego i własnej wiedzy podaj nazwy następujących obiektów geograficznych:

1)
Teren zamknięty położony na SE od Starych Grochali na obszarze Kampinoskiego Parku Narodowego.

2)
Obszar chroniony leżący na prawym brzegu Wisły.

3)
Obiekt zagospodarowania turystycznego znajdujący się na południe od Leoncina, na terenie KPN, na żółtym szlaku turystycznym.

4)
Obiekt o współrzędnych geograficznych 20°36´05´´E; 52°23´45´´.

Biologia
Przykładowe zadanie 1.: Wydajność produkcji wyrażana jest jako procent energii asymilowanej, wykorzystanej na produkcję biomasy. Wśród kręgowców wydajność produkcji zwierząt zmiennocieplnych wynosi około 10%, natomiast zwierząt stałocieplnych tylko 1–2%. Wyjaśnij, dlaczego zwierzęta stałocieplne charakteryzują się mniejszą wydajnością produkcji niż zwierzęta zmiennocieplne. Wyjaśnij, dlaczego wśród ssaków wydajność produkcji wzrasta wraz z wielkością zwierzęcia.

Przykładowe zadanie 2.: Barwa nasion kukurydzy jest warunkowana przez dwie pary alleli A, a i B, b. dominujący allel A hamuje wytwarzanie barwnika w nasionach, natomiast homozygoty aa mają nasiona barwne. W parze alleli B i b allel dominujący warunkuje wytworzenie nasion zielonych, a allel recesywny – nasion fioletowych. Skrzyżowano ze sobą dwie heterozygotyczne rośliny kukurydzy. Podaj, jaki procent roślin
w pokoleniu F₁ wytworzy barwne nasiona. Odpowiedź uzasadnij odpowiednią krzyżówką genetyczną.

Chemia
Przykładowe zadanie 1.: Zapisz skróconą konfigurację elektronową pierwiastka X, który leży w 4 okresie układu okresowego i ma 8 elektronów walencyjnych, wśród których 4 elektrony są niesparowane.

Przykładowe zadanie 2.: W laboratorium chemicznym znajdowały się cztery jednakowej pojemności butle z następującymi gazami: hel (butla 1), tlen (butla 2), tlenek azotu(IV) (butla 3) oraz propan (butla 4). We wszystkich butlach panowało jednakowe ciśnienie. Uczeń stwierdził, że największa ilość moli gazu znajduje się w butli 3, gdyż tlenek azotu(IV) ma największą masę molową. Czy uczeń ma rację? Odpowiedź uzasadnij.

*Pytania pochodzą z publikacji maturalnych: vademecum maturalne Matura 2015 oraz testy i arkusze maturalne Matura 2015 Wydawnictwa Operon do poszczególnych przedmiotów.

Na pierwszy rzut oka widać, że potencjalni bohaterowie popularnego virala polegną srodze na tak sformułowanym egzaminie dojrzałości.

sign in
od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto