Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fabryka opla w Gliwicach działa od 1998 roku [ZDJĘCIA]

Redakcja
Wiemy już jak wygląda najnowsze dziecko gliwickich zakładów GM - sportowa astra GTC. Samochód piękny i nowoczesny. A jak wyglądał pierwszy wyprodukowany w Gliwicach opel? Prześledźmy historię naszej fabryki pisaną kolejnymi modelami, które zjeżdżały z jej taśm - pisze Bartosz Pudełko.

Mamy październik 2011 roku. Fabryka General Motors Manufacturing Poland właśnie prezentuje swoje najnowsze dziecko - trzydrzwiowego opla astrę GTC. Samochód jest piękny, luksusowy i nowoczesny. To jedyny zakład General Motors, który produkuje ten model. Inwestycja kosztowała 325 mln zł. Do końca roku fabryka planuje, że z taśmy zjedzie 17 tysięcy aut.

- Tylko wprowadzanie nowych modeli do produkcji zapewnia zakładom bezpieczeństwo i stabilność, a ich pracownikom gwarancję zatrudnienia - mówi dyrektor gliwickiej fabryki, Andrzej Korpak.

Jego zakład, jako jeden z nielicznych w branży samochodowej, wyprodukuje w tym roku więcej aut niż w poprzednim. Nic więc dziwnego, że gratulacje płyną szerokim strumieniem. Od lokalnych włodarzy, wiceministra gospodarki, ambasadora USA, czy przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.

Obecnie fabryka zatrudnia ok. 3000 ludzi. Wprowadzenie do produkcji nowej astry to nie koniec. Za rok ma pojawić się astra IV w wersji sedan, a jeszcze później, jako cabriolet. Aż trudno wyobrazić sobie, że opla w Polsce rozkręcało 205 osób.

A zaczęło się to tak...

O zbudowanie najnowocześniejszej wówczas fabryki General Motors ubiegało się przeszło 100 miast. Padło na Gliwice. Lokalizacja była dogodna - przynależność do GOP i Katowickiej Strefy Ekonomicznej (a właściwie gliwickiej podstrefy). Budowa poszła szybko.

Od wbicia pierwszych łopat w 1996 roku do uruchomienia produkcji minęły 22 miesiące.

31 sierpnia 1998 roku z taśm fabryki (wówczas nazywającej się jeszcze Opel Polska) zjechał pierwszy samochód - bia opel astra classic I. Pod koniec tego roku liczba zatrudnionych w gliwickich zakładach wzrasta do 1114 pracowników.

Już w następnym roku fabryka rozpoczyna produkcję nowego modelu. Jest to opel agila. Opel Polska to jedyna fabryka GM na świecie produkująca agilę. 95% wytworzonych samochodów przeznaczonych jest na eksport. W czerwcu 2002 roku z produkcji wycofana zostaje astra I.

Wprowadzali model za modelem

Rok 2004 przynosi kolejnego członka gliwickiej rodziny opla. Z taśm montażowych zjeżdża kolejna astra, tym razem drugiej generacji. Ten model będzie produkowany w Gliwicach do 2009 roku. Rok po astrze classic II fabryka rusza z nowym modelem - zafirą.

W tym czasie wciąż montowana jest jeszcze agila. Ten model był produkowany w gliwickich zakładach rekordowo długo - aż 6 lat. Ostatni microvan opuścił fabrykę w kwietniu 2007 roku. Niemal natychmiast w jego miejsce pojawił się kolejny model produkowany wyłącznie w General Motors Manufacturing Poland, a była to astra III sedan.

To właśnie ten model, w kolorze "magma red", stał się jubileuszowym, milionowym pojazdem, który opuścił fabrykę.

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku fabryka przestaje montować astrę II i zafirę. Oba modele gościły w gliwickich montażowniach przez 5 lat.

Najważniejszy inwestor w mieście

Obecnie w General Motors Manufacturing Poland produkowane są trzy modele. Wspomniana już astra III, a także pięciodrzwiowa astra IV (od 2009 roku) oraz najświeższy produkt - sportowa astra GTC.

W 2010 roku z fabryki wyjechało 158 tysięcy samochodów, zaś plany na 2011 zakładają wzrost produkcji do 175 tysięcy. To, w obecnych czasach, ewenement w branży samochodowej. Również w tym roku zakłady pobiły kolejny rekord. W marcu wyprodukowany został półtoramilionowy samochód - czerwona astra IV.

Słowa o gwarancji zatrudnienia i stabilności wypowiedziane przez dyrektora Korpaka też nie są rzucone na wiatr.

Wprowadzenie do produkcji astry GTC to 150 nowych miejsc pracy. Strategię gliwickich zakładów chwalił Wiceminister Gospodarki, Dariusz Bogdan:

- To jest sposób na walkę z kryzysem. Nie tylko reformy, ale i stwarzanie warunków do inwestycji.

O niezwykle ważnej roli jaką fabryka opla pełni w Gliwicach i całym regionie wspominał również prezydent miasta, Zygmunt Frankiewicz oraz przewodniczący Parlamentu Europejskiego, Jerzy Buzek, który gratulacje złożył wirtualnie z Brukseli.

Mówi się, że jeśli idzie o inwestycje, to w Gliwicach od opla wszystko się zaczęło. To największy i pierwszy tak duży inwestor w gliwickiej strefie ekonomicznej. Jego obecność przyciągnęła do naszego miasta kolejne, poważne firmy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto