Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gierkówka – matka polskich autostrad, która nigdy autostradą nie była [ARCHIWALNE ZDJĘCIA GDDKiA]

Arkadiusz Krystek
Gierkówka, odcinek Warszawa - Tomaszów Mazowiecki
Gierkówka, odcinek Warszawa - Tomaszów Mazowiecki Źródło: GDDKiA
Gierkówka w województwie łódzkim stanie się autostradą. Ekipy budowlane są już na odcinku od Radomska do granicy województwa łódzkiego ze śląskim. Prace się rozpoczynają, wprowadzana jest nowa organizacja ruchu, a jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina historię tej drogi - pierwszej szybkiego ruchu w Polsce.

- To była najważniejsza inwestycja tamtych czasów w Polsce. (...) Mimo propagandy sukcesu władz PRL, iż droga posiada parametry autostradowe faktycznie miała wiele wad m.in. kolizyjne skrzyżowania, na których notorycznie dochodziło do wypadków. Złośliwi porównywali nawet, że ma tyle wspólnego z autostradą co bieżnia żużlowa z tartanową – można przeczytać na głównej stronie drogowej dyrekcji w obszernym materiale zatytułowanym "Gierkówka – matka polskich autostrad". Jego publikacja zbiega się z rozpoczęciem robót na gierkówce, których celem jest zrobienie z niej prawdziwej autostrady. A jak wyglądała jej budowa i pierwsze odcinki?

- Pierwsze wzmianki na temat budowy gierkówki pochodzą z 15 marca 1972 roku kiedy to władze PRL uchwaliły plan budowy 3000 km dróg szybkiego ruchu i autostrad – czytamy w informacji GDDKiA. - W pierwszej kolejności miała powstać autostrada Gliwice – Kraków oraz Warszawa – Łódź – Katowice. Autor publikacji podkreśla, że droga Warszawa – Katowice szybko została nazwana gierkówką, od nazwiska I sekretarza PZPR Edwarda Gierka, "który w sposób szczególny miał się do jej budowy przyczynić. Nieoficjalnie krążyła jednak plotka, że za budową stała chęć wygodnego podróżowania I sekretarza z domu do pracy w Warszawie".

Trasa Warszawa – Katowice pierwszą w Polsce droga szybkiego ruchu:

  • decyzja o budowie - 23 kwietnia 1973 r.
  • oficjalne otwarcie - 11 października 1976 r.
  • koszt budowy wyniósł 4 mld zł
  • w budowę zaangażowanych było 7 ministerstw i 60 podwykonawców
  • przekopano 7,6 mln m sześc. ziemi
  • wykonano 4,2 mln m kw. nawierzchni i podbudowy
  • wytworzono 1,3 mln t mas bitumicznych
  • wytworzono 1,2 mln m sześc. betonu
  • wybudowano 4,5 km wiaduktów i mostów
  • przełożono 71 km kabli
  • przeciągnięto 152 km linii energetycznych i teletechnicznych
  • położono 22 km rurociągów
  • rozebrano ponad 300 budynków mieszkalnych i gospodarczych
  • samochody budowy przejechały ponad 6 milionów kilometrów

Duża część gierkówki (Piotrków Trybunalski – Janki pod Warszawą) od kilku lat jest drogą ekspresową S8.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Gierkówka – matka polskich autostrad, która nigdy autostradą nie była [ARCHIWALNE ZDJĘCIA GDDKiA] - Dziennik Łódzki

Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto