A1 w Zabrzu jest coraz bliżej. Byliśmy na budowie autostrady i sprawdziliśmy, co już zostało zrobione.
Odcinek autostrady A1 z gliwickiej Sośnicy do Maciejowa ma 6,5 km długości. Niebawem nim przejedziemy. Dorota Marzyńska, rzeczniczka katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi, że ten fragment zostanie oddany do użytku już we wrześniu.
- Prace idą zgodnie z harmonogramem na wszystkich śląskich odcinkach autostrady A1, więc poszczególne odcinki oddamy zgodnie z harmonogramem - zaznacza Marzyńska.
Jak dodaje 6,5 km drogi kosztowało 1,1 miliarda złotych. Budowa trwa od wiosny 2009 roku. W czerwcu 2009 rozpoczęła się natomiast budowa A1 z Maciejowa do Piekar Śląskich. Tu autostrada jest znacznie dłuższa i liczy ponad 20 km. Jej budowa kosztuje miliard 259 milionów zł.
Na tej trasie będą docelowo trzy dwupoziomowe, bezkolizyjne węzły: Bytom (A1 przecina tam Drogę Krajową nr 11, czyli trasę na Poznań), Czekanów (w pobliżu Grzybowic) i Wieszowa.
Drogowcy mają też zbudować w sumie 31 mostów, wiaduktów, estakad, przejść dla zwierzyny i przejazdów gospodarczych.
W Wieszowie w powiecie tarnogórskim zostanie wybudowana restauracja McDonalds. Będzie też parking i hotel, bowiem powstaną tutaj aż dwa Miejsca Obsługi Pasażera.
A1 krzyżuje się w Wieszowie z Drogą Krajową numer 78, którą jedziemy m.in. do Bytomia-Górników, na Tarnowskie Góry i Siewierz. Tutaj praca wre.
Drogowcy wyrównują teren, kładą specjalne płyty i zbrojenia, by za kilka miesięcy m.in. wylać asfalt i ustawiać bierki ochronne oraz wszystkie znaki.
W Maciejowie efekty prac drogowców z firmy Dragados, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji, widać znakomicie. To w tej dzielnicy kończy się budowa jednej z najdłuższych estakad w Polsce o długości 1663 metrów! Są tam po trzy pasy ruchu w każdą stronę.
Autostrada krzyżuje się w Maciejowie z Drogą Krajową numer 88 (tzw. betonówką, zwaną też starą autostradą). Kierowcy, którzy jadą DK88 od strony Gliwic wciąż muszą się liczyć z przewężeniem jezdni. Jeden pas jezdni jest zajęty przez barierki właśnie w związku z budową A1.
Za to estakada, która biegnie nad DK88 wygląda imponująco! Jest prawie gotowa. Drogowcy wykonują ostatnie prace, m.in. malują ściany wiaduktów, mostów, sprawdzają wysokości usypanych wałów.
W zabrzańskim Maciejowie powstała ponadto tzw. infrastruktura towarzysząca. To m.in. Obwód Utrzymania Autostrady z magazynem soli i lądowiskiem dla helikopterów. Choć prace na zabrzańskiej części autostrady A1 są na finiszu, kierowcy muszą poczekać do wiosny przyszłego roku, aby przejechać odcinkiem z Maciejowa do Piekar i dalej do Pyrzowic (ten fragment A1 liczy 16 km).
Trasa z Gliwic do Pyrzowic zajmie nam 18-20 minut! Kiedy ta część zostanie otwarta, to A1 w województwie śląskim będzie biegła od Świerklan do Pyrzowic. A co dalej? Odcinek z Pyrzowic do granic naszego województwa jest dopiero projektowany.
Dodajmy, że A1 to jedyna autostrada w Polsce, która biegnie z północy na południe.
Dojedziemy nią do Gdańska. Jednak całą trasą przejedziemy nie prędzej niż w 2015 roku. Wtedy A1 ma liczyć już 568 kilometrów. Po drodze skrzyżuje się z innymi autostradami: A2 w Strykowie pod Łodzią (czyli z trasą do Warszawy i Poznania), A4 w Gliwicach i z czeską autostradą D1 w pobliżu Bohumina.
A1 będzie płatna. Jedynie w obrębie aglomeracji śląskiej, czyli od Sośnicy do Bytomia, pojedziemy nią za darmo. Na odcinku od Maciejowa do Piekar Śląskich staną trzy bramki.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?