Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gliwice: Ulica Zwycięstwa - jest koncepcja przebudowy z... tramwajem elektrycznym?

MAKI/mat. prasowe ZDM Gliwice
Ulica Zwycięstwa w Gliwicach: jest koncepcja przebudowy z tramwajem elektrycznym
Ulica Zwycięstwa w Gliwicach: jest koncepcja przebudowy z tramwajem elektrycznym Mat. prasowe
Jak się zmieni ulica Zwycięstwa w Gliwicach? Najważniejsze założenie to przywrócenie jej reprezentacyjnego charakteru i ożywienie. Ma być dostosowana do potrzeb: pieszych, rowerzystów i kierowców. I ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę. Będzie i miejsce dla tzw. pojazdu specjalnego. Czy to następca tramwaju?

Ideą wykonania koncepcji zagospodarowania ulicy Zwycięstwa jest przywrócenie jej reprezentacyjnego charakteru i ożywienie poprzez dostosowanie do potrzeb wszystkich użytkowników przestrzeni, tj. ulicy łączącej Stare Miasto z Dworcem PKP, a w niedalekiej przyszłości - z nowoczesnym Centrum Przesiadkowym.

Przestrzeń dla każdego
Koncepcją objęto obszar ulicy Zwycięstwa, na odcinku od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z Placem Inwalidów Wojennych.

Główne zmiany zaproponowane przez projektanta dotyczą zawężenia jezdni i budowy dodatkowego pasa, którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu. Opracowanie przewiduje także wymianę nawierzchni jezdni ul. Zwycięstwa (w nawiązaniu do jej charakteru i estetyki) oraz chodników.

Po dokonaniu analiz i obserwacji stanu istniejącego projektant przyjął, że ciągi piesze pełnią dwie różne funkcje, tzw. szybką i rekreacyjną. Chodnik prowadzący od dworca PKP w kierunku Rynku, byłby zatem traktem dedykowanym do szybkiego przemieszczania się pieszych. Po drugiej stronie, autor koncepcji zaprojektował m.in. chodnik, zieleń, ławeczki i miejsca do postoju rowerów.

Pomysłodawca zgodnie z wytycznymi Zamawiającego, zaplanował także wprowadzenie szeregu ułatwień dla osób niepełnosprawnych w ramach tzw. projektowania uniwersalnego oraz przedstawił przykładowe rozwiązania elementów małej architektury (takich jak ławki, przysiadki, donice i inne).

Opracowanie zakłada także wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 [km/h] obejmującej ulicę Zwycięstwa oraz ulice do niej „dochodzące” (na pewnych odcinkach lub na całej długości).

W ramach powierzonego zadania projektant przeprowadził pomiary ruchu. Wynik szczegółowych analiz pokazał, że nie ma możliwości całkowitego wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego.

Wskazane zostały wstępne pomysły w zakresie możliwości realizacji ograniczonego czasowo postoju pojazdów dla zaopatrzenia/dostaw. Zgodnie z obecnym stanem i założeniami projektowymi nie planuje się wprowadzenia ogólnodostępnych miejsc parkingowych wzdłuż ul. Zwycięstwa.

Założono natomiast lokalizację przystanków autobusowych: dwóch w kierunku rynku i trzech w kierunku dworca kolejowego.

Pojazd specjalny, czyli następca tramwaju?
W przekroju ulicy została zaprojektowana, wydzielona, dodatkowa przestrzeń do poruszania się w przyszłości tzw. pojazdu specjalnego/ alternatywnego dla dotychczasowego autobusu. Miałby on kursować wahadłowo na odcinku pomiędzy placem Inwalidów Wojennych a dworcem kolejowym.

Koncepcja nie zakłada zastosowania separacji ruchu rowerowego – rowerzyści będą poruszać się jezdnią.

Koncepcja jest, ale to jeszcze nie projekt
Opracowanie dotyczące zmian na ul. Zwycięstwa to etap koncepcji, która jest niezbędna do zaproponowania przez projektanta możliwości zagospodarowania ulicy oraz oszacowania kosztów jej realizacji. Stanowi podstawę i wskazanie standardów dla projektanta, któremu przyjdzie zmierzyć się z opracowaniem projektu budowlano-wykonawczego dla tej inwestycji.

Reasumując: niektóre rozwiązania projektowe zawarte w opracowaniach koncepcyjnych mogą ulec modyfikacji na etapie sporządzania właściwej dokumentacji budowlano-wykonawczej (m.in. z uwagi na większą szczegółowość prac projektowych czy w związku z wytycznymi uzgodnień branżowych z gestorami, licznych sieci uzbrojenia podziemnego).

Wariant optymalny
Rozwiązania przedstawione przez projektanta w wariancie koncepcji, są optymalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Uwzględniają przede wszystkim dogodne warunki dla wszystkich uczestników ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu pieszego i rowerowego. Wariant ten zawiera największą liczbę zalet w kwestiach istotnych dla rozwiązań, nie tylko w ruchu kołowym, ale także pieszym i rowerowym. Pozwala w przyszłości na dokonywanie pewnych modyfikacji przestrzennych i organizacyjnych.

Kalendarium w pigułce

18 sierpnia Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji dla inwestycji pn. „Przebudowa i zagospodarowanie ul. Zwycięstwa w Gliwicach”.

- Do przetargu przystąpiło pięć firm. - Ofertę najkorzystniejszą cenowo złożyła firma PROJARCH Damian Kałdonek z siedzibą w Gliwicach – na kwotę 109.470,00 zł. - Termin na opracowanie koncepcji zgodnie ze złożoną przez projektanta deklaracją, wynosił siedem miesięcy i obejmował wykonanie 6 wariantów koncepcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto