Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jesienią 2010 r. Zabrze czeka paraliż komunikacyjny

Maria Olecha
Trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu
Trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu fot. Arkadiusz Gola.
Czy budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej jest zagrożona? - Wszystko na to wskazuje. Wciąż nie jest gotowy raport o oddziaływaniu na środowisko DTŚ. Chodzi o kolejne odcinki w Zabrzu oraz w Gliwicach - w sumie 11 km drogi, która ma powstać do 2014 r. I choć podczas konferencji prasowej na początku listopada inwestor zastępczy - spółka DTŚ S.A. - zapewniał, że przygotowanie końcowego raportu zajmie cztery tygodnie, to ma on być gotowy dopiero pod koniec stycznia.

To oznacza, że szanse na rozpoczęcie budowy kolejnych kilometrów średnicówki zaraz po %07ukończeniu aktualnie budowanych (od granicy z Rudą Śląską do węzła de Gaulle'a w Zabrzu) maleją. Dlaczego? Bo znacznie przesuną się w czasie procedury administracyjne, czyli uzyskanie decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach oraz pozwoleń na budowę od wojewody.

Jak tłumaczą przedstawiciele DTŚ S.A., raport o oddziaływaniu DTŚ na środowisko będzie grubą księgą, w której znajdą się m.in. wnioski z przeprowadzonych w październiku konsultacji społecznych, dotyczących wariantów przebiegu drogi przez Zabrze i Gliwice.

Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ S.A. przyznaje, że termin rozpoczęcia prac przy budowie kolejnych odcinków średnicówki jest w znacznej mierze uzależniony właśnie od uzyskania decyzji administracyjnych i poziomu finansowania inwestycji.

- Sporządzenie raportu powierzyliśmy ekspertom, więc nie zakładamy możliwości jego odrzucenia - mówi Danuta Żak. - Nie analizowaliśmy sytuacji, gdyby żaden z wariantów nie został dopuszczony do realizacji. Uważamy taką sytuację, chociaż teoretycznie możliwą, za mało prawdopodobną - dodaje.

Co więcej, jesienią przyszłego roku Zabrze czeka paraliż komunikacyjny. Wówczas bowiem mogą być już gotowe, budowane w ekspresowym tempie, dwa pierwsze zabrzańskie odcinki DTŚ, która dotrze do węzła de Gaulle'a w centrum Zabrza.

- Zabrzanie się uduszą spalinami - mówi wprost Adam Kurbiel, zastępca prezydenta Zabrza.

Aby odkorkować miasto, a szczególnie ul. 3 Maja, władze miasta chcą wybudować ul. Nowopaderewskiego, która połączy rondo na de Gaulle'a z ul. Makoszowską. - Tą drogą mogliby dojeżdżać do DTŚ kierowcy jadący od strony Kończyc, Makoszów i wjeżdżający do Zabrza autostradą A4 - dodaje.

Tymczasem na gotowy raport czekają też członkowie Stowarzyszenia Gliwiczanie dla Gliwic. Organizacja sprzeciwia się przebiegowi DTŚ przez centrum Gliwic. - To olbrzymia inwestycja, więc raport musi zostać przygotowany bardzo dokładnie. Gdy będzie gotowy, przyjrzymy mu się i jeśli znajdzie się w nim cokolwiek niezgodnego z prawem, będziemy to punktować - zapowiada Mirella Czajkowska-Turek z SGdG.

Decyzja środowiskowa RDOŚ będzie wspólna dla DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. Każdy obywatel będzie mógł się od niej odwołać, a nawet złożyć skargę do Komisji Europejskiej w Brukseli.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto