Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Gliwicach się zmienia. Modernizacja zakończy się jesienią

Marlena Polok-Kin
Fot. Robert Neumann/UM Gliwice
Lotnisko w Gliwicach będzie jeszcze w tym roku obsługiwać loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo? To możliwe, prace mają się zakończyć pod koniec października.

Modernizacja lotniska w Gliwicach potrwa do końca października. Po jej zakończeniu obiekt, dotąd o charakterze wyłącznie sportowym, będzie mógł obsługiwać również loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo. - Prace postępują zgodnie z harmonogramem - mówi Sylwia Rudek-Matuszczak, dyrektor GAPR, miejskiej spółki, która - z ramienia samorządu - jest inwestorem zastępczym.

O tej inwestycji mówiło się w Gliwicach od lat. Władze miasta wskazywały potrzebę takich rozwiązań jako odpowiedź na rozwijającą się aktywność biznesowa, jaka ma miejsce na tym terenie, wymagała dostarczenia nowych rozwiązań komunikacyjnych doskonale znanych w biznesie na całym świecie. Zwłaszcza - uzupełnienia ofertą dla lotów biznesowych i tzw. małego ruchu cargo.

Nie przegapcie

O powodzeniu i celowości przedsięwzięcia - zdaniem władz miejskich - zadecyduje także bliskość węzła autostrad A1 i A4, DTŚ Średnicowej, kompleksu firm IT „Nowe Gliwice” i siedziby gliwickiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także firm świadczących specjalistyczne usługi dla małych samolotów.

Finał prac już blisko

Prace na lotnisku na gliwickim Trynku, należącym do miejskiej spółki – Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) oraz Aeroklubu Gliwickiego, ruszyły jesienią ubiegłego roku.

Na części płyty lotniska, należącej do GAPR, rozpoczęło je Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach, które jest, przypomnijmy - wyłonionym w przetargu wykonawcą prac. Całość inwestycji, której koszt to 27,9 mln zł, sfinansowana zostanie z budżetu Gliwic.

Utwardzony pas startowy o prawie kilometrowej długości jest już doskonale widoczny, droga kołowania, płyta postojowa i drogi dojazdowe powstają na gliwickim - dotąd wyłącznie sportowym - lotnisku. Inwestycja będzie gotowa jesienią.

W ramach inwestycji zaplanowano m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.

Jak informuje, Ruszają roboty związane m.in. z zabudową oświetlenia wzdłuż drogi kołowania i w drodze startowej, montażem osadników i separatorów, wykonaniem konstrukcji ścieżki rowerowej, asfaltowaniem warstwy ścieralnej drogi kołowania i warstwy wiążącej drogi startowej, betonowaniem płyty postojowej samolotów, a także kontynuacją robót odwadniających.

GAPR, inwestor zastępczy

GAPR jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa. Spółka angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy ze spółką Avionic.

GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej - podaje gliwice.eu

Lotnisko w Gliwicach. Trochę historii

  • Lotnisko służy i służyło do wielu celów. Była baza pogotowia lotniczego, uruchomiona w Gliwicach jeszcze przez prof. Zbigniewa Religę jako ministra zdrowia, dziś już zniknęła i jest w Katowicach.
  • W 1992r. , w czasie pożaru Lasów Raciborskich z lotniska gliwickiego wykonywano do 360 lotów samolotów pożarniczych dziennie. Zaopatrywano je na lotnisku w środki gaśnicze i paliwo, a załogi w posiłki.
  • Wzruszająca historia dotyczy wizyty w tym miejscu Papieża Jana Pawła II. Łącznie 500 tys. osób czekało na spotkanie z Ojcem Świętym w 1997 roku.
  • Wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu, kiedy to to rozpoczęło działalność lotnisko w Gliwicach. Był to nowoczesny na owe czasy lokalny port lotniczy, z którego pasażerowie latali do Berlina i Wiednia, a nawet do Konstantynopola.
  • Nie wszyscy wiedzą, że jest to druga lokalizacja lotniska w Gliwicach. Pierwsze zbudowano na terenach dzisiejszego Kąpieliska
  • Leśnego przy ul. Toszeckiej. Jednak próbne lądowanie pierwszego samolotu nie udało się i ostatecznie zostało zlikwidowane.
  • Ówczesne gliwickie władze miasta same podjęły się trudu budowy lotniska, doskonale zdając sobie sprawę z atrakcyjnego położenia Gliwic. Zbudowały je własnym sumptem w 1916r.
  • Nowe lotnisko miało powierzchnię około 117 ha. Wybudowano dworzec lotniczy, hangar o rozpiętości wrót 35 m , niezbędne zaplecze oraz infrastruktura ze stacją meteorologiczną włącznie. Gliwice miały nawet swój samolot meteorologiczny.
  • Od 1925 roku ruszyły stąd loty pasażerskie: m.in. do Berlina via Wrocław, do Wiednia, Szczecina, a nawet do Konstantynopola (w roku 1930).

Po wojnie obiekt niszczał, jednak już na przełomie roku 1946/47 Koło Lotnicze Politechniki Śląskiej w Gliwicach zorganizowało pierwszy teoretyczny kurs szybowcowy. W ciągu kilku lat, począwszy od 1947 r., wyszkoliła się spora grupa gliwickich pilotów szybowcowych, samolotowych oraz skoczków spadochronowych, która wyraźnie uwidaczniała się w Aeroklubie Śląskim w Katowicach.

Na początku lat 50. władze rozpoczęły odbudowę zniszczonego lotniska, co pozwoliło na rozpoczęcie starań o utworzenie aeroklubu w Gliwicach. W 1955, powstała w Gliwicach filia Aeroklubu Śląskiego, która od 1956 r. stała się jednostką samodzielną. W tym samym roku powstała również Sekcja Spadochronowa Aeroklubu Gliwickiego.

Zobaczcie koniecznie

Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?

Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Lotnisko w Gliwicach się zmienia. Modernizacja zakończy się jesienią - Dziennik Zachodni

Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto