Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie dajmy się oszukać na niekorzystne umowy. W starostwie mają sposób, jak pomóc ludziom

Krzysztof Kaniecki
Nie dajmy się oszukać na podpisanie niekorzystnej umowy
Nie dajmy się oszukać na podpisanie niekorzystnej umowy naszemiasto.pl
Nie dajmy się oszukać na niekorzystne umowy. W starostwie poddębickim mają sposób, jak pomóc ludziom, by nie padali ofiarami podstępnie podsuwanych im umów przez przedstawicieli firm oferujących „tańszą” energię elektryczną lub „tańsze” usługi telekomunikacyjne. Jaki to sposób? O tym w dzisiejszym tygodniku "Nad Wartą".

Nie dajmy się oszukać na niekorzystne umowy. W starostwie poddębickim mają sposób, jak pomóc ludziom, by nie padali ofiarami podstępnie podsuwanych im umów przez przedstawicieli firm oferujących „tańszą” energię elektryczną lub „tańsze” usługi telekomunikacyjne. Jaki to sposób? O tym w dzisiejszym tygodniku "Nad Wartą".

Oto kilka rad powiatowego rzecznika praw konsumentów z Poddębic

Apelujemy – czytajmy dokumenty, które podpisujemy. Żądajmy pozostawienia egzemplarza podpisanej umowy wraz ze wszystkimi załącznikami, np. regulaminem, cennikiem. Warto podkreślić, że w przedstawianych do podpisu umowach zawarte jest oświadczenie konsumenta o otrzymaniu przez niego egzemplarza umowy wraz ze wszystkimi załącznikami. W przypadku podpisania takiej umowy trudno będzie udowodnić, że przedstawiciel sprzedawcy w rzeczywistości nie pozostawił kompletnej umowy. Sprawdźmy dane firmy (w szczególności nazwę, adres i numer telefonu; nazwy nowych firm potrafią być łudząco podobne nazw firm istniejących na rynku od wielu lat); zakres i warunki umowy (umowy mogą przewidywać dodatkowe usługi, np. ubezpieczenie, nierzadko zbędne; wypływają one na wzrost ostatecznej wysokości ponoszonych opłat). W przypadku umów na dostawę energii elektrycznej sprawdźmy: cenę za 1 kWh, rodzaj i wysokość pozostałych opłat (np. handlowej, abonamentowej, manipulacyjnej), a także czy umowa zawiera usługi dodatkowe (np. ubezpieczenie). W przypadku umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych sprawdźmy: ceny za poszczególne usługi telekomunikacyjne, np. abonament, pakiet minut, wykaz połączeń (billing), usługi dodatkowe (np. ubezpieczenie). Zwracajmy również uwagę na datę zawarcia umowy, jaka została wpisana do umowy (nie pozwólmy, aby miejsce zostało niewypełnione; data musi być bieżąca, gdyż wyznacza ona bieg terminu na odstąpienie od umowy).

Wreszcie – sprawdźmy, czy przekazana na piśmie oferta jest zgodna z ustnymi zapewnieniami sprzedawcy i czy nowa oferta jest rzeczywiście korzystniejsza od obecnej (porównajmy wysokości poszczególnych składników ceny nowej umowy z dotychczasową).

Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina, że przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu, na pokazie) zobowiązany jest do przekazania mu umowy wraz z załącznikami (np. regulaminem, cennikiem) w formie papierowej lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku.

Jeżeli zaś przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek poinformować o celu rozmowy przed jej rozpoczęciem oraz podać swoje dane identyfikujące lub osoby, w imieniu której telefonuje. Ponadto sprzedawca zobowiązany jest potwierdzić treść proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Umowę uważa się za zawartą, jeżeli konsument po otrzymaniu treści umowy wyrazi na nią zgodę na papierze lub innym trwałym nośniku i przekaże ją przedsiębiorcy. Nie jest możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą – inicjatorem transakcji.

Pamiętajmy, że w przypadku wyżej wymienionych umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy, bez podania przyczyn w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Jego forma może być dowolna, jednak – dla celów dowodowych – zalecamy, aby uczynić to na piśmie (wysyłając odstąpienie od umowy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oraz zachowując kopię pisma dla siebie).

Ponadto – w przypadku, gdy sprzedawca nie pozostawi konsumentowi żadnego z podpisanych dokumentów (umowy), uniemożliwiając tym samym skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy – prosimy o niezwłoczny kontakt z Policją (niewydanie konsumentowi dokumentu umowy stanowi bowiem wykroczenie zagrożone karą grzywny – art. 139b Kodeksu wykroczeń).

W przypadku problemów ze sporządzeniem oświadczenia o odstąpieniu od umowy lub konieczności uzyskania porady prawnej – zachęcamy do skorzystania z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów – Wioletty Świt-Pawlak, który przyjmuje w siedzibie Starostwa Powiatowego w Poddębicach przy ul. Łęczyckiej 16, pokój 305, tel. 513 023 785, w dniach: poniedziałek i piątek w godzinach 8.00 – 10.00 oraz środa w godzinach 8.00-14.00 lub w innym terminie uzgodnionym wcześniej telefonicznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poddebice.naszemiasto.pl Nasze Miasto