Symbolicznie z erą rozklekotanych i dymiących jak smoki autobusów z poprzedniej epoki PKM Gliwice pożegnał się już w styczniu tego roku. Wtedy to odebrał 22 fabrycznie nowe Solarisy, a z dróg wycofał owiane legendą Ikarusy.
Nowe autobusy w Gliwicach. PKM kupił 6 Solarisów
W środę PKM postawił kropkę nad i kupując sześć kolejnych Solarisów Urbino 15. To nowoczesne, niskopodłogowe autobusy mogące pomieścić do 134 pasażerów. Od tych zakupionych w styczniu różnią się jedną zasadniczą kwestią. Spełniają najwyższe w Unii Europejskiej ekologiczne normy spalania, czyli Euro 6.
To pierwsze tego typu maszyny na południu Polski. Podobne jeżdżą jeszcze w Częstochowie i Krakowie, ale są krótsze, 12-metrowe. Nowy gliwicki nabytek, to maszyny o długości 15 metrów. Brak w nich co prawda klimatyzacji, ale przewoźnik zapewnia, że komfort jazdy zapewnić ma wydajny system wentylacji i przesuwne okna.
Tabor PKM-u stanowią dziś 184 maszyny. Wszystkie są nowe lub kilkuletnie. Zaledwie 28 z nich, marki DAB, nie posiada niskiej podłogi. Pozostałe to przede wszystkim Solarisy, których jest już 100, a także Scanie, Mercedesy czy MAN-y.
- Od 1997 roku wydaliśmy na modernizację 140 mln zł i poradziliśmy sobie bez środków unijnych. Nie udałoby się to jednak bez pomocy miasta, które dołożyło w tym procesie 30 mln zł - mówi Henryk Szary, prezes PKM Gliwice.
Nowe Solarisy, w przeciwieństwie do tych kupionych w styczniu, obsługiwać będą jedynie gliwickie trasy, głównie A4.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?