Otwarcie G2 DTŚ: historia budowy trasy między Katowicami a Gliwicami [ZDJĘCIA, WIDEO]

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
DTS i jej odcinki w sześciu miastach województwa śląskiego Materiały DTŚ SA
Na kilka dni przed oficjalnym otwarciem odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach, ostatniego z planowanych fragmentów DTŚ na osi Katowice – Gliwice, przedstawiciele spółki DTŚ przypomnieli historię powstawania tej najważniejszej dla aglomeracji śródmiejskiej arterii.

Budowę DTŚ rozpoczęto w połowie lat 80., zaś planowano w latach 50. ubiegłego wieku. Sama budowa trwała w sumie 30 lat, w jej efekcie powstało 31,3 km DTŚ biegnącej przez sześć śląskich miast (wszystkie odcinki w sześciu miastach znajdziecie na załączonych zdjęciach)

Odcinek G2 DTŚ, biegnący przez śródmieście Gliwic, oficjalnie otwarty zostanie w weekend. Specjalnie dla mieszkańców zaplanowano tu liczne atrakcje, m.in. bieg po trasie, przejazd na rowerach i zwiedzanie tunelu. Trasa dla kierowców udostępniona zostanie później z nocy z niedzieli na poniedziałek. Jej otwarcie wieńczy trwający 30 lat proces budowy Drogowej Trasy Średnicowej w aglomeracji śląskiej.

W środę w Katowicach prezes zarządu DTŚ Andrzej Bauer przypomniał, że trasa relacji Katowice – Gliwice pojawiła się w planie zagospodarowania województwa już w 1958 roku, ale prace planistyczne związane z jej powstaniem nabrały tempa dopiero w latach 70., w końcu w 1977 r. drogę wpisano do generalnego planu zagospodarowania województwa i nadano jej dzisiejszą nazwę, a więc Drogowa Trasa Średnicowa. Budowę rozpoczęto jednak dopiero w 1986 roku, by w 1990 wstrzymać je na trzy lata ze względu na problemy finansowe.

To właśnie ze względu na problemy z brakiem funduszy na inwestycję w pierwszych latach budowa DTŚ przebiegała bardzo powoli. Przez minione dziesięciolecia była finansowana zarówno z budżetu centralnego, subwencji ogólnej, pieniędzy pochodzących z budżetów miast, kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz funduszy unijnych. Koszt budowy całej trasy od Katowic do Gliwic szacuje się na 3,4 mld zł, w tym tylko dwa gliwickie odcinki (G1 i G2) pochłonęły ok. 1,2 mld zł.

Łącznie DTŚ przebiega dziś przez sześć miast. Ma 31,3 kilometra długości. Najdłuższe odcinki są w Gliwicach (8,07 km) i w Zabrzu (7,65 km), ten w Katowicach ma 6,3 km, w Świętochłowicach – 3,85 km, w Chorzowie – 2,45 km, a w Rudzie Śląskiej – 2,98 km.

Otwierany w najbliższy weekend odcinek G2 w Gliwicach ma 5,6 kilometra długości, zlokalizowany w śródmieściu Gliwic, ma początek na istniejącym węźle DK 88 z ul. Portową, a kończy się na ul. Kujawskiej, granicząc z odcinkiem G1 Drogowej Trasy Średnicowej. Trasa ma po 2 pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku zrealizowano 14 obiektów inżynierskich: 7 wiaduktów, 2 mosty , 4 kładki techniczne oraz półkilometrowy tunel pod ścisłym centrum Gliwic (wyposażono go w system 66 kamer, a oświetlać go będzie 212 lamp ledowych).

Odcinek ten był budowany od stycznia 2013 roku do grudnia 2015 roku. - W trakcie prac pojawiły się ciekawe znaleziska, odkryliśmy cmentarzysko z przełomy XV i XVI wieku w rejonie ulicy Dworcowej, gdzie kilkanaście pochówków było nietypowych, to znaczy dotyczyły skazańców. Odkopaliśmy też elementy dawnego kanału, a przy ulicy Franciszkańskiej składowisko broni, w którym znajdowało się 400 różnych pocisków i bomb – przypomniał Maciej Tomczak, dyrektor kontraktu G2 w Gliwicach,

DTŚ PRZEBIEG W GLIWICACH

Niemal od początku budowy DTŚ inwestycję koordynował Ireneusz Maszczyk, prezes Spółki DTŚ SA w latach 1993-2012. Były prezes przypomniał budowę DTŚ koordynował z dziesięcioma wojewodami, siedmioma marszałkami i 23 prezydentami sześciu miast, przez które trasa biegnie.

- Budowa była realizowana w najtrudniejszych warunkach, jakie można sobie wyobrazić, bo nigdzie w Polsce nie występują takie zjawiska związane ze skutkami eksploatacji górniczej, oddziaływania przemysłowego. Musieliśmy też przekopać się przez najbardziej zurbanizowaną strukturę w kraju, pokonywaliśmy największe wyzwania inżynierskie, ale również wyzwania dotyczące ludzi, bo w dwóch wypadkach trasa biegnie przez centra miast, w czterech na ich styku – wspominał Maszczyk.

Jak dodał niewielu mieszkańców Śląska pamięta, że DTŚ w 60 proc. biegnie przez tereny dawniej zdegradowane. - Które przywróciliśmy do użytkowania. Przy okazji budowy zlikwidowaliśmy kilkanaście hałd, wiele terenów totalnie zdegradowanych, na przykład w rejonie ulicy Brackiej i Rawy w Katowicach było składowisko ścieków, z którego gdyby podłączyć elektrody, można by oświetlić całą ulicę i to też trzeba było zlikwidować, aby zbudować estakadę. Dotykaliśmy też tego, co było pod ziemią, często na głębokości 100 metrów, jak pustki po eksploatacji górniczej, które trzeba było usunąć – opowiadał.

Wideo

Materiał oryginalny: Otwarcie G2 DTŚ: historia budowy trasy między Katowicami a Gliwicami [ZDJĘCIA, WIDEO] - Gliwice Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3