Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Partner Akcji: Fabryka Opla w Gliwicach

Redakcja
Obecność marki Opel w Polsce po II wojnie światowej datuje się od 31 maja 1991 roku, czyli od momentu rejestracji firmy General Motors, będącej od 1929 roku właścicielem oraz wyłącznym importerem i dystrybutorem samochodów tej marki.

W połowie 1996 roku John F. Smith, prezes General Motors podpisał umowę inwestycyjną w sprawie budowy fabryki z władzami Gliwic i rządem RP. Budowa fabryki trwała zaledwie 22 miesiące i stała się największą w tym czasie inwestycją w Polsce. 29 października 1998 roku miało miejsce uroczyste otwarcie fabryki.
Pierwszym produkowanym modelem był Opel Astra Classic I (zakończenie produkcji w czerwcu 2002 roku) przeznaczony na rynek krajowy, jak i na eksport do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Kolejne lata przyniosły intensywny rozwój zakładu, co spowodowało wzrost zatrudnienia i poszerzenie portfolio produkcji o takie modele jak: Agila, Astra Classic II, Zafira II. Początkowo fabryka pracowała w systemie jednozmianowym, jednak już od marca 1999 roku wprowadzono drugą zmianę, natomiast od 2000 roku trzecią.

Obecnie w Gliwickim zakładzie powstają dwa modele Astry – Astra III Sedan oraz 5-drzwiowa wersja Astry IV - najbardziej zaawansowany technologicznie model produkowany do tej pory w Gliwicach.

Najbliższa przyszłość gliwickiego zakładu Opla to przede wszystkim uruchomienie produkcji kolejnych wersji nadwoziowych Astry IV. Jesienią br. zostanie uruchomiona produkcja 3-drzwiowej Astry GTC. Model ten będzie produkowany jedynie w fabryce w Gliwicach. Ponadto, zakład otrzymał prestiżowe zlecenie produkcji kompaktowego kabrioletu, którego produkcja planowana jest na rok 2013.

Struktura produkcyjna fabryki
Gliwicka fabryka Opla funkcjonuje w oparciu o kompletny, niezależny system produkcyjny. Pierwszym etapem jest produkcja paneli karoseryjnych, która odbywa się w Tłoczni. Surowcem jest blacha karoseryjna, wykonana ze specjalnych gatunków stali, dostarczana w ogromnych zwojach. Wstępne profile wycinane są ze zwojów, jako płaskie elementy, a następnie przetłaczane na matrycach przy użyciu pras. W ten sposób powstają poszczególne panele karoseryjne, które stanowią konkretne elementy nadwozia, rozpoznawalne już w ogólnej strukturze samochodu.

Tak wykonane panele karoseryjne trafiają do Działu Karoserii, gdzie na linii produkcyjnej montowane są w sposób ciągły, jako kompletna karoseria samochodowa. Wykorzystywana jest tutaj przede wszystkim technologia spawalnicza w znacznym stopniu zautomatyzowana i zrobotyzowana. Gotowe karoserie transportowane są następnie do nowoczesnej lakierni. Tutaj karoseria powlekana jest kilkoma warstwami powłok antykorozyjnych, lakierów barwnych oraz wierzchnich powłok bezbarwnych.

Kolejny, ostatni etap, realizowany jest na Dziale Montażu Głównego. Tutaj na jednej, automatycznie sterowanej linii produkcyjnej montowane są w odpowiedniej sekwencji wszystkie modele samochodów. Za ustalenie tej sekwencji, wynikającej z konkretnych zamówień na samochód, odpowiada wydzielony personel pracujący w oparciu o zintegrowany system komputerowy. Zlecenie produkcji wynika z powiązanego z nim zamówienia danego klienta, złożonego w sieci dilerów Opla w Europie.

Ogromny nacisk przy montażu samochodów w gliwickiej fabryce kładzie się na jakość. Każdy pracownik realizuje tutaj zasadę „nie przyjmuj i nie wypuszczaj defektów”. Na linii montażowej znajduje się szereg punktów kontroli jakości, na których niezależni inspektorzy sprawdzają poprawność wykonanych operacji, zwłaszcza tzw. krytycznych, wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo i funkcjonalność samochodu. Ustawiana jest zbieżność kół oraz światła, samochód poddawany jest następnie testom dynamicznym w trzech kabinach DVT.

Na ostatnich stanowiskach wszystkie gotowe samochody poddawane są końcowej inspekcji jakości, w skład której wchodzi 3 minutowy test wodny, wykonywany w specjalnych kabinach. Poza tym wykonywana jest inspekcja wizualna. Każdy samochód poddawany jest również krótkiemu testowi drogowemu na specjalnym torze testowym. Na szczególną uwagę zasługuje także tzw. audit okiem klienta, polegający na losowym wyborze kilku wyprodukowanych na danej zmianie samochodów i poddaniu ich kilkugodzinnej kontroli oraz jeździe próbnej zewnętrznymi drogami publicznymi. Wyniki tej kontroli omawiane są na codziennych spotkaniach organizowanych przez Dział Jakości.

Tak przygotowany samochód, poprzez firmy spedycyjne obsługujące gliwicką fabrykę, trafia do klientów na terenie całej Europy.


Fabryka Opla w Gliwicach

- Zdolność produkcyjna – 207 000;
- Zatrudnienie - 3 000 osób;
- Średnia wieku – 32 lata;
- 3 zmiany;
- 74 ha (pod dachem 14 ha);
- 2 modele:
Astra III 4NB – rozpoczęcie produkcji luty 2007;
Astra IV 5HB – Astra nowej generacji – rozpoczęcie produkcji listopad 2009;
- Eksport 98% - 1,5% całego polskiego eksportu;
- 138 dostawców w całym kraju zaopatrujących gliwicki zakład, jak i inne jednostki GM w Europie, Ameryce północnej, Azji i Ameryce Południowej;
- Gliwicka fabryka Opla głównym producentem modeli opartych na architekturze Astry w Europie;
- Wysoka jakość potwierdzona rosnącym zainteresowaniem klientów – ponad 363 000 Astr sprzedano w 2010 roku w całej Europie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto