Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy gliwicki odcinek DTŚ będzie przebiegał od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej

Redakcja
Budowa pierwszego gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej nabiera rozpędu. Firma Skanska, wykonawca wyłoniony w przetargu, rozpoczął prace. Jakie i co się dzieje na budowie?

Bez fajerwerków i wbijania łopat rozpoczęła się budowa pierwszego gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Nie było oficjalnych uroczystości, wbicia pierwszej łopaty, po prostu oddano plac budowy wykonawcy i roboty ruszyły pełną parą.
- Aktualnie zwożone są kontenery, bo organizujemy sobie zaplecze - tłumaczy Iwona Stolarczyk z firmy Skanska, która jest głównym wykonawcą odcinka. - Docelowo będzie 5-6 na całym placu budowy. Trochę czasu to zajmie. Tym bardziej, że zwozimy także części do otwarcia własnej betoniarni, beton będzie bowiem wytwarzany na miejscu.

Od 13 sierpnia na placu budowy trwa wycinka prawie 9 tys. drzew. Następnie trzeba oczyścić teren z pni i go wyrównać. W międzyczasie stawiane jest ogrodzenie wokół terenu budowy. Podpisywane są również umowy z podwykonawcami poszczególnych specjalistycznych prac, które będą prowadzone podczas budowy DTŚ.

- To musi potrwać, ponieważ przed podpisaniem umowy wykonywane są dokładne specyfikacje - podkreśla Iwona Stolarczyk. - Oczywiście obliczenia robi się wcześniej, ale od tego momentu minęło już dużo czasu i wiele mogło się zmienić. Błędy są tutaj niedopuszczalne.
Po wycince drzew i wyrównaniu terenu trzeba będzie oczyścić poszczególne warstwy i odwodnić teren.
W trakcie uzgadniania z Zarządem Dróg Miejskich jest projekt tymczasowej organizacji ruchu, który zostanie wprowadzony na czas budowy. Na razie wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i z pełną parą. Docelowo, razem z pracownikami podwykonawców na placu budowy ma się znaleźć nawet trzystu robotników. Wszystko po to, żeby nie było mowy o opóźnieniach.
- Najtrudniejszym zadaniem będzie budowa węzła autostradowego - mówi Tomasz Przepiórka, kierownik budowy gliwickiego odcinka DTŚ. - Natomiast odcinek ten będzie miał tylko jeden zjazd - na ul. Kujawską.
Przypomnijmy, że pierwszy gliwicki odcinek DTŚ będzie przebiegał od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej w gliwickiej Sośnicy i będzie miał 2,8 km długości. Koszt budowy wyniesie 244 mln zł, ale będzie finansowana głównie ze środków zewnętrznych. Ten odcinek ma być gotowy w trzecim kwartale 2014 roku. To oznacza, że z Katowic do rogatek Gliwic pojedziemy średnicówką na początku 2015 roku. Ogłoszono również przetarg na budowę drugiego gliwickiego odcinka DTŚ. - Jeśli procedury przetargowe uda się przeprowadzić bez zbędnych przeszkód, to realizacja ostatniej części trasy mogłaby się rozpocząć w tym roku -mówi Danuta Żak z DTŚ SA.

BUDOWA TRWA
Od czerwca tego roku trwa także budowa ostatniego fragmentu zabrzańskiej Drogowej Trasy Średnicowej. Zakończono już wycinkę prawie 13 tys. drzew, wyrównano też teren. Na odcinku trwają prace związane z przebudową kolidujących sieci oraz prace przygotowawcze przed wykonaniem fundamentów pod obiekty inżynieryjskie. Trwają również przygotowania do budowy ronda na ul. Roosevelta, który połączy ją z zabrzańskim odcinkiem DTŚ. Dlatego trzeba się liczyć z utrudnieniami na wiadukcie nad torami, jeśli jedziemy do Zabrza przez Sośnicę. Ten prawie 3-kilometrowy odcinek ma powstać do maja 2014 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto