Przedstawiamy propozycje od internautów, które zostały dodane do naszej galerii plebiscytowej. Zapraszamy do lektury.

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
Kopalnia Saturn - Galeria Elektrownia

Kopalnia powstała w II poł. XIX w., od 1900 r, należała do Towarzystwa Akcyjnego SATURN (właściciele Karol Scheibler oraz Alfred Biedermann). Dzięki kopalni powstała cała zachodnia cześć miasta. Kopalnia po II wojnie św. nosiła nazwę Czerwona Gwardia, została zamknięta w 1996 r. Zabudowa kopalni Saturn bardzo ciekawa, /wieże typu basztowego/, powinno się jak najszybciej podjąć prace rewitalizacyjne dla uratowania tych górniczych cennych pod względem architektonicznym obiektów jak np. ceglany basztowy budynek szybu czy secesyjna cechownia. Władze Czeladzi jako właściciel pokopalnianych budynków posiadają koncepcje adaptacji i rewitalizacji tych terenów.

GALERIA ELEKTROWNIA - Miejska Galeria Sztuki Współczesnej "Elektrownia". Obiekt powstał w 1903r., jako kopalniana siłownia. Elektrownia powinna natychmiast znaleźć się na Szlaku Zabytków Techniki woj. Śląskiego. Duże walory architektoniczne, historyczne, zachowane dawne urządzenia. Niepowtarzalny klimat.
oprac. Piotr Dudała




Osiedle Robotnicze Piaski w Czeladzi

Wybudowane przez Francuzów w latach 1882 - 1885, rozbudowane w okresie międzywojennym. W przypadku Czeladzi - Piaskach należałoby właściwie mówić o 3 koloniach. Mamy tu do czynienia z kolonią robotniczych familoków na pd-wsch od dawnej kopalni, z symetrycznym osiedlem robotniczym wraz z parkiem, stadionem, szkołą, szpitalem i neoromańskim kościołem, wpisanych jako kompleks do rejestru zabytków oraz nietypowym osiedlem kamiennych domów w pn-wsch części Piasków. To tzw "białe domy" - unikatowa kolonia jak na warunki całej aglomeracji. Kościół pw. Matki Boskiej Bolesnej przy obecnej ulicy Kościuszki został zbudowany w latach 1922-24 staraniem ks. prałata Jerzego Imieli. Fundatorem było francuskie Towarzystwo Bezimienne Kopalń "Czeladź" oraz pracownicy kopalni "Czeladź".

Osiedle godne uwagi. Ciekawe założenie urbanistyczne jako kolonia robotnicza, na którym możemy prześledzić rozwój przestrzenny i architektoniczny tego osiedla. Osiedle powinno trafić na Szlak Zabytków Techniki Wojewodztwa Śląskiego.
oprac. Piotr Dudała




Cementownia Grodziec
Cementownia zał. w 1857 r. jako pierwsza w Polsce /w tym czasie w Zaborze Rosyjskim/fabryka cementu portlandzkiego, piąta cementownia na świecie. Założył ją Jan Ciechanowski, od 1925 należała do koncern SOLVAY. Zamknięta na skutek szkód górniczych w 1979 r.

Obiekt o znaczących walorach historycznych, w obecnym stanie jako ruina nie nadaje się ze względów bezpieczeństwa do polecania go turystom chyba, że w przewodnikach lokalnych, w tekście zaznaczy się ze obiekt jest niebezpieczny i można go tylko oglądać z wyznaczonego punktu widokowego. Wejście grozi śmiercią. Zachowane hale długie na 70 metrów, baterie silosów cementowych, piece, ciekawe rozwiązania konstrukcyjne wewnątrz, ruiny pakowni z rampą, bednarnia, hala pieców obrotowych, przesypownia.
oprac. Piotr Dudała




Dworzec Będzin Miasto

Nowoczesny dworzec w stylu modernistycznym został zaprojektowany przez znanego architekta Edgara Norwertha (konstruktorem był Stanisław Hempel). Budynek dworcowy, zrealizowany przez firmę Pronaszko i Sobieszek, oddano do użytku na wiosnę 1931 r., z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do planów. Przez wiele lat dworzec był jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków miasta, jednak później nieco podupadł. Obecnie dworzec znajduje się w złym stanie, wskutek wieloletnich zaniedbań remontowych. W lecie 2006 r. dworzec został wydzierżawiony przez miasto, którego władze sukcesywnie remontują go by przywrócić mu dawny blask. W odnowionym budynku mieści m.in. siedziba Straży Miejskiej.
oprac. Piotr Dudała




Muzeum Miejskie "Sztygarka" w Dąbrowie Górniczej

Muzeum Miejskie "Sztygarka" w Dąbrowie Górniczej jest instytucją muzealną. Udostępnia zwiedzającym ekspozycje dotyczące historii Zagłębia Dąbrowskiego, archeologii, przyrody, etnografii lokalnej i kultur pozaeuropejskich.Muzeum znajduje się w Dąbrowie Górniczej na terenie byłej siedziby Zarządu Górniczego przy ul. Legionów Polskich 69. Historia muzeum sięga 1912 roku, kiedy to założono Muzeum Geologiczne im. Zygmunta Glogera. Pierwsze eksponaty zbierali uczniowie szkoły górniczej. W czasie I wojny światowej eksponaty zostały rozkradzione i rozproszone. Po wojnie w budynku szkoły ponownie zorganizowano Muzeum Geologiczne. Przez wiele lat muzeum było placówką muzealno – dydaktyczną szkoły. Dopiero w 1997 roku otwarto muzeum miejskie o nazwie "Sztygarka". W tym roku swe podwoje dla zwiedzających otworzyła kopalnia ćwiczebna Sztygarka, która obecnie znajduje się pod kuratelą Muzeum, o tej samej nazwie. To jedyna w całym regionie zagłębiowskim sztolnia, wewnątrz której zachowały się oryginalne obudowy, maszyny i urządzenia, służące do urobku i transportu węgla. Cała trasa wycieczkowa po kopalni liczy ponad 600 metrów. Prowadzi dwoma pokładami węgla kamiennego.
oprac. Piotr Dudała




Stary Dworzec w Będzinie

Stary Dworzec kolejowy w Będzinie powstał w II poł. XIX w. w dzielnicy Małobądz przy trasie Kolei Warszawsko Wiedeńskiej. Obecnie obiekt podupadł, ale niedawno powstała koncepcja stworzenia w nim Muzeum Historii Będzina "Stary Dworzec".
oprac. Piotr Dudała




Wieża Ciśnień w Będzinie - Grodźcu

Wieża ciśnień w Będzinie - Grodźcu została wybudowana w I połowie XX w. Obiekt jest wykonany całkowicie ze stali. Godny jest szczególnej uwagi i podjęcia prac remontowo zabezpieczających, ze względu na nietypowe rozwiązanie konstrukcyjne i wręcz unikalny charakter.
oprac. Piotr Dudała


Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!