Dorosły Polak - niezależnie od tego, czy ma dzieci w wieku szkolnym, czy nie - o szkole i przemocy szkolnej ma takie samo zdanie. Co drugi dorosły jest przekonany, że przemoc jest poważnym problemem w szkołach. Tymczasem przekonanie to podziela tylko co 11. nauczyciel i co 9. uczeń.
Z raportu wynika, że połowa dzieci zwraca się o pomoc do rodziców jedynie wtedy, gdy podejmują decyzje dotyczące własnej przyszłości, dostaną niesprawiedliwą ocenę lub potrzebują pomocy w nauce.
W konfliktach rówieśniczych (które dotyczą 2/3 uczniów) dzieci radzą sobie same lub liczą na pomoc rówieśników. Jedynie 15 proc. rodziców zdaje sobie sprawę z zatargów swojego dziecka z kolegami.
Podobnie w przypadku obrażania - połowa uczniów przynajmniej raz padła ofiarą tego rodzaju przemocy, a tylko 13 procent rodziców o tym wie.
Autorzy raportu podkreślają, że skłonność do jakiejkolwiek reakcji na przemoc spada z wiekiem. Najbardziej skorzy do pomagania i proszenia o pomoc dorosłych są uczniowie podstawówek.
Prawie połowa uczniów miała nieporozumienie bądź konflikt z przynajmniej jednym nauczycielem, choć tylko 7 proc. rodziców odpowiedziało twierdząco na pytanie o konflikty dziecka z nauczycielem. Blisko 40 proc. rodziców uważa, że jeśli ich dziecko dobrze się uczy i zachowuje, nie muszą spotykać się z nauczycielami. Wśród rodziców wyraźnie dominuje myślenie, że kontakt ze szkołą konieczny jest tylko w momencie, gdy dzieje się coś złego. Raport "Przemoc w szkole 2011" zrealizował CBOS. W badaniu uczestniczyli uczniowie, ich rodzice, nauczyciele ze 150 szkół w Polsce. Program "Szkoła bez przemocy" prowadzi "Dziennik Zachodni" z Fundacją Orange. Partnerem Programu jest Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. Patronat ma prezydent RP.
A to ciekawe...
Uczniów zapytano o cechy, które wpływają na pozycję w grupie. Co odpowiedzieli?
Bycie lizusem może narazić ucznia na szykany - tak oceniła sytuację ponad połowa uczniów (54 proc.).
Osoby gorzej radzące sobie z nauką i uczniowie strachliwi mogą stać się ofiarami złego traktowania zdaniem połowy (47 proc.) uczniów.
Wysoko cenione są sprawność i atrakcyjność fizyczna oraz sukcesy w nauce.
38 proc. uczniów deklaruje, że "dziwny ubiór" jest czynnikiem ryzyka.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?