Parkomaty czy nie parkomaty?
Pomysł, aby planowaną budowę sieci wiązać ze strefami płatnego parkowania, nie jest do końca chybiony. Z pewnością jednak zbyt pochopny.
- Sieć PIAP będzie niezwykle pojemna. Służyć ma wszelkiej wymianie informacji między samorządem a mieszkańcami. Owszem, terminale, które mają powstać, będą mogły pełnić funkcję parkomatów, ale z pewnością nie będzie to ich główne zadanie - tłumaczy Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.
Dodać należy również, że sieć PIAP może być wykorzystana jako parkomaty wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba, czyli gdy w Gliwicach zostanie wprowadzona strefa płatnego parkowania. A na to, przynajmniej w najbliższym czasie, się nie zanosi.
Co z płatnym parkowaniem?
Aby projekt płatnego parkowania wszedł w życie, najpierw uchwałę w tej sprawie musi przegłosować rada miejska.
Ostatni raz kwestię tę poruszono na sesji rady w kwietniu tego roku. Wówczas radni odrzucili zaproponowane rozwiązanie. Dziewięciu z nich poparło projekt, 11 było przeciw, zaś trzech wstrzymało się od głosu. Było to czwarte odrzucenie projektu uchwały.
Koncepcja odrzucona przez radnych w kwietniu zakładała wprowadzenie dwóch stref płatnego parkowania w ścisłym centrum Gliwic. Pierwsza, wewnętrzna, miała objąć ulice Starówki. Wokół niej miała powstać większa strefa, w której zawarły by się pozostałe ulice centrum miasta. Opłaty miałyby być pobierane w godzinach od 10 do 18. W wewnętrznej strefie wyniosłyby 0,7 zł za 15 minut i 2,8 zł za godzinę postoju. W strefie zewnętrznej zapłacilibyśmy odpowiednio: 0,4 i 1,6 zł.
W tym kształcie projekt nie został przyjęty. Pozostaje jednak pytanie: co dalej?
- Z pewnością koncepcja wprowadzenia stref płatnego parkowania stanie jeszcze przed radą miejską. Za wcześnie jednak, aby mówić, kiedy to nastąpi. Miasto dynamicznie się zmienia i naturalnie zmian wymaga również poprzedni projekt. Gdy poprawki zostaną naniesione radni ponownie będą głosować - mówi Marek Jarzębowski.
W międzyczasie
Brak uchwały w kwestii płatnego parkowania nie oznacza jednak, że nie można podjąć kroków, które w przyszłości pomogą w realizacji tego projektu.
Za jedno z takich działań można uznać właśnie przygotowania do stworzenia sieci PIAP. System terminali informacyjnych obejmie nie tylko centrum, ale również oddalone dzielnice. W śródmieściu może być jednak wyjątkowo przydatny, jeśli pomysł płatnego parkowania wejdzie kiedyś w życie.
Oferty w przetargu ZDM mogą napływać do 16 sierpnia.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?