Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel DTŚ w Gliwicach. Ma jeden z nowocześniejszych systemów w Europie

Marlena Polok-Kin
Marcin Kin
Ciekawi Was tunel na DTŚ w Gliwicach? System informatyczny w tunelu DTŚ w Gliwicach należy do najnowocześniejszych w Europie. Zarządza nim Centrum Sterowania Ruchem i Tunelem - z odległości ul. Płowieckiej.

System informatyczny w tunelu DTŚ w Gliwicach należy do najnowocześniejszych w Europie. Działa w jedenastu różnych płaszczyznach. Nad całością czuwają jednak ludzie - dzień i noc, obserwują tunel na monitorach w Centrum Zarządzania Ruchem i Tunelem (tak się teraz ono nazywa) przy Zarządzie Dróg Miejskich.
Ściana monitorów i specjalne pomieszczenie stworzone właśnie do obsługi tunelu na DTŚ.

Jeszcze przed otwarciem zajrzeliśmy do tych służb, które będą czuwały (a właściwie - już to robią) nad bezpieczeństwem w tunelu i które będą wykorzystywać supernowoczesne technologie do jego monitorowania. Naszpikowany elektroniką tunel ma 493 metry długości.

Będzie objęty całodobowym nadzorem Centrum Sterowania Ruchem i Tunelem - bo tak teraz nazywa się działająca w Gliwicach od trzech lat jednostka ZDM. To tam powstało dodatkowe pomieszczenie przeznaczone wyłącznie do monitorowania tunelu. Jego pracownicy są gotowi do działania, wciąż sprawdzają skomplikowany system.

Nad całością czuwa Dawid Ochód, kierownik Centrum Zarządzania Ruchem i Tunelem i jego ekipa.

Obserwują tunel z ulicy Płowieckiej, z CSRiT. Kilkanaście kamer obrotowych, kilkadziesiąt kamer wideodetekcji, które będą nadzorowały każdy metr tunelu, jak i przed i za nim Wykryją, czy na przykład nie występuje tam jakiś ruch pieszy, czy ktoś nie chodzi po tunelu. Wykryją jazdę pod prąd, pojazdy zatrzymane w tunelu, będą automatycznie alarmować do interwencji.
Tunel jest oczywiście wyposażony w system przeciwpożarowy, także połączony z CSRiT. Jeżeli pojawi się zbyt duże zadymienie, czy zbyt duże stężenie CO, to w tym momencie system będzie o tym ostrzegał, ale też automatycznie będzie zamykał tunel i wyświetlał takie informacje na znakach zmiennej treści przed tunelem. W gestii centrum jest także m.in. system wentylacji tunelu. W razie potrzeby można zdalnie przewietrzyć tunel.

Jednostka ma także łączność z tunelem - nie tylko poprzez system nagłośnienia, ale także fale radiowe określonej częstotliwości. W razie potrzeby usłyszycie komunikaty we własnym odbiorniku w samochodzie. Telefony, z których można połączyć się z CSRiT są w każdej niszy w tym obiekcie.

Informacja o zamkniętym tunelu będzie wyświetlana nie tylko na siedmiu tablicach na terenie miasta, ale również na wcześniejszych odcinkach DTŚ, już od Katowic. Dzięki temu będzie można skorzystać z alternatywnej trasy odpowiednio wcześniej. skomplikowanych systemów informatycznych, które są zamontowane w tunelu w centrum Gliwic.

Jednostka ma także łączność z tunelem - nie tylko poprzez system nagłośnienia, ale także fale radiowe określonej częstotliwości. W razie potrzeby usłyszycie komunikaty we własnym odbiorniku w samochodzie. Telefony, z których można połączyć się z CSRiT, są w każdej niszy w tym obiekcie. Odsłuch jest w obie strony - gdyby ktoś np. miał jakieś kłopoty, coś się przy telefonie mu stało - z CZRiT można go także wywołać.

Informacja o zamkniętym tunelu będzie wyświetlana nie tylko na siedmiu tablicach na terenie miasta, ale również na wcześniejszych odcinkach DTŚ, już od Katowic. Dzięki temu będzie można skorzystać z alternatywnej trasy tak, by ominąć tunel - odpowiednio wcześniej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto