Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod centrum Gliwic jest już prawie gotowy - zdjęcia z budowa tunelu DTŚ Gliwice

P. Pawlik
Krzysztof Krzemiński
Tunel pod centrum Gliwic - czyli najtrudniejszy fragment gliwickiej DTŚ-ki jest już prawie gotowy. Wydrążony będzie do końca czerwca, a pojedziemy nim wiosną 2016 roku.

Tunel pod centrum Gliwic jest już prawie gotowy [budowa tunelu DTŚ]

Z jednego końca tunelu na drugi śródmiejskim odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach będzie można się przedostać już za kilka tygodni. Niestety, będzie to przeprawa w mało komfortowych warunkach, dostępna tylko dla ekipy budującej tunel. Do końca czerwca będzie bowiem gotowy przelot blisko półkilometrowego tunelu. Wykończenie obiektu do standardu znanego np. z Katowic potrwa do końca tego roku. Natomiast samochody tunelem przejadą wczesną wiosną 2016 roku.

Prace idą zgodnie z planem, a krajobraz na budowie zmienia się z dnia na dzień. Podczas naszej ostatniej wizyty na placu budowy pod koniec lutego gotowe były 24 z 41 segmentów stropów. Teraz gotowych jest już o dziesięć więcej.

- Trwają prace ziemne, budowana jest kanalizacja, odwodnienie, sieć hydrantowa. Wykonywane są drenaże warstwy gruntu - wylicza Maciej Tomczak, inżynier kontraktu DTŚ na odcinku G2.

Tunel w Gliwicach będzie drugim - po katowickim - takim rozwiązaniem w biegu średnicówki. Budowany jest taką samą metodą jak jego katowicki odpowiednik. Tunel nie powstaje więc za pomocą urządzeń, które drążą go w ziemi, bo jak przyznają budowlańcy, taką metodą w Polsce budowano tylko drugą nitkę warszawskiego metra. U nas najpierw powstały tzw. ściany szczelinowe, które sięgają 27 metrów w głąb, a następnie całość przykrywana jest stropem tunelu. Tam, gdzie takie segmenty są gotowe, można kopać. Na fragmencie w rejonie ulicy Zwycięstwa w Gliwicach, który jest środkiem konstrukcji, widać już wydrążone w tunelu fragmenty obu jezdni.

- Bliźniak katowickiego tunelu będzie miał po dwa pasy jezdni w każdą stronę. Nawierzchnia tunelu będzie betonowa. Później powstaną bariery, osłony, miejsca awaryjnego postoju - mówi Tomczak.

Następnie przez pół roku tunel będzie wykańczany i wyposażany we wszystkie konieczne instalacje.

- W dalszym etapie powstanie cały system monitoringu, zasilania, system zraszaczy, hydrantów - opisuje Krzysztof Szczepanik, kierownik budowy tunelu. Ruch będzie kontrolowany przez kamery, których pracę koordynować ma Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach. Odcinek zostanie wyposażony w 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu; oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. Kierowcy w tunelu pojadą 70 km/h, a o zmianach zostaną poinformowani za pomocą tablic świetlnych. Jeśli pojawi się zagrożenie, inteligentny system zarządzania tunelem przekieruje ruch, a znaki zmiennej treści poinformują o zmianach w ruchu lub o powstałym zagrożeniu.

Tunel w Gliwicach dla jadących od strony Katowic będzie się zaczynał wlotem od ulicy Dworcowej, a zakończy na wysokości fabryki drutu przy ulicy Dubois. W sumie ma mieć dokładnie 493 metry długości i 5,4 metra wysokości.

Wiele zmieni się też nad tunelem. Miejscy architekci planują tu stworzyć m.in. skwer ze ścieżkami i ławkami. Powstać mają też nowe miejsca parkingowe. Cały teren ma wpisać się w plany stworzenia nowego centrum miasta, ciągnącego się od dworca kolejowego i terenów przyległych po ulicę Zwycięstwa. Zakończenie budowy drugiego, blisko 6-kilometrowego odcinka DTŚ-ki planowane jest na grudzień tego roku. W tym samym czasie gotowy ma być tunel, który powstaje pod ścisłym centrum miasta. Wartość inwestycji to ponad 950 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto