Tunel pod centrum Gliwic jest już prawie gotowy [budowa tunelu DTŚ]
Z jednego końca tunelu na drugi śródmiejskim odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach będzie można się przedostać już za kilka tygodni. Niestety, będzie to przeprawa w mało komfortowych warunkach, dostępna tylko dla ekipy budującej tunel. Do końca czerwca będzie bowiem gotowy przelot blisko półkilometrowego tunelu. Wykończenie obiektu do standardu znanego np. z Katowic potrwa do końca tego roku. Natomiast samochody tunelem przejadą wczesną wiosną 2016 roku.
Prace idą zgodnie z planem, a krajobraz na budowie zmienia się z dnia na dzień. Podczas naszej ostatniej wizyty na placu budowy pod koniec lutego gotowe były 24 z 41 segmentów stropów. Teraz gotowych jest już o dziesięć więcej.
- Trwają prace ziemne, budowana jest kanalizacja, odwodnienie, sieć hydrantowa. Wykonywane są drenaże warstwy gruntu - wylicza Maciej Tomczak, inżynier kontraktu DTŚ na odcinku G2.
Tunel w Gliwicach będzie drugim - po katowickim - takim rozwiązaniem w biegu średnicówki. Budowany jest taką samą metodą jak jego katowicki odpowiednik. Tunel nie powstaje więc za pomocą urządzeń, które drążą go w ziemi, bo jak przyznają budowlańcy, taką metodą w Polsce budowano tylko drugą nitkę warszawskiego metra. U nas najpierw powstały tzw. ściany szczelinowe, które sięgają 27 metrów w głąb, a następnie całość przykrywana jest stropem tunelu. Tam, gdzie takie segmenty są gotowe, można kopać. Na fragmencie w rejonie ulicy Zwycięstwa w Gliwicach, który jest środkiem konstrukcji, widać już wydrążone w tunelu fragmenty obu jezdni.
- Bliźniak katowickiego tunelu będzie miał po dwa pasy jezdni w każdą stronę. Nawierzchnia tunelu będzie betonowa. Później powstaną bariery, osłony, miejsca awaryjnego postoju - mówi Tomczak.
Następnie przez pół roku tunel będzie wykańczany i wyposażany we wszystkie konieczne instalacje.
- W dalszym etapie powstanie cały system monitoringu, zasilania, system zraszaczy, hydrantów - opisuje Krzysztof Szczepanik, kierownik budowy tunelu. Ruch będzie kontrolowany przez kamery, których pracę koordynować ma Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach. Odcinek zostanie wyposażony w 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu; oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. Kierowcy w tunelu pojadą 70 km/h, a o zmianach zostaną poinformowani za pomocą tablic świetlnych. Jeśli pojawi się zagrożenie, inteligentny system zarządzania tunelem przekieruje ruch, a znaki zmiennej treści poinformują o zmianach w ruchu lub o powstałym zagrożeniu.
Tunel w Gliwicach dla jadących od strony Katowic będzie się zaczynał wlotem od ulicy Dworcowej, a zakończy na wysokości fabryki drutu przy ulicy Dubois. W sumie ma mieć dokładnie 493 metry długości i 5,4 metra wysokości.
Wiele zmieni się też nad tunelem. Miejscy architekci planują tu stworzyć m.in. skwer ze ścieżkami i ławkami. Powstać mają też nowe miejsca parkingowe. Cały teren ma wpisać się w plany stworzenia nowego centrum miasta, ciągnącego się od dworca kolejowego i terenów przyległych po ulicę Zwycięstwa. Zakończenie budowy drugiego, blisko 6-kilometrowego odcinka DTŚ-ki planowane jest na grudzień tego roku. W tym samym czasie gotowy ma być tunel, który powstaje pod ścisłym centrum miasta. Wartość inwestycji to ponad 950 mln zł.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?