Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wymiana koła w samochodzie. Jak to zrobić sprawnie i bezpiecznie?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Chociaż wymiana koła w samochodzie to podstawowa umiejętność, którą powinien opanować każdy kierowca, wielu nie wie jak ją wykonać. Przed nadejściem mrozów warto ją jednak przećwiczyć.

Wymiana „kapcia” zimą to nic przyjemnego. Szczególnie, jeśli pada śnieg, a temperatura spadnie poniżej zera. Odkręcenie zapieczonych śrub będzie wówczas podwójnie trudne.

Zacznij od narzędzi
- Aby nie dać się zaskoczyć na drodze, należy sprawdzić, czy w bagażniku jest pełen zestaw narzędzi do wymiany kół. Oprócz odpowiednich kluczy należy mieć sprawy podnośnik oraz klin, który podłożymy pod inne koło. W ten sposób ustabilizujemy samochód na czas wymiany. W przypadku obręczy wyposażonych w śruby antykradzieżowe trzeba mieć także specjalną końcówkę do ich odkręcenia – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Z kolei plastikowe, ozdobne nakładki na śruby stosowane np. przez Volkswagena zdejmiemy tylko przy pomocy fabrycznego haczyka lub kawałka odpowiednio uformowanego drutu. Warto przygotować go wcześniej, aby nie być zaskoczonym na drodze.

Wybierz bezpieczne miejsce
Aby nie klęczeć na mokrej jezdni do bagażnika warto wrzucić koc, albo prześcieradło. Odmrożeniu i poobijaniu dłoni zapobiegną rękawice, które za kilka złotych można kupić w sklepie motoryzacyjnym, albo markecie budowlanym.

- Najistotniejsze, aby koło zapasowe było sprawne i napompowane. Warto to sprawdzić i jeśli to konieczne, uzupełnić ciśnienie do zalecanej wartości. Tymczasem wielu kierowców przypomina sobie o tym dopiero wówczas, gdy złapie gumę – mówi Filip Fischer.

W przypadku nagłej awarii samochód trzeba zatrzymać tak szybko, jak to możliwe, ponieważ dłuższa jazda bez powietrza grozi uszkodzeniem felgi i opony. Na zatrzymanie trzeba jednak wybrać miejsce bezpieczne, widoczne z daleka. Nie powinien to być szczyt wzniesienia albo droga tuż za zakrętem. Jeśli samochód stoi na twardym, stabilnym podłożu, wrzuć bieg, zaciągnij hamulec ręczny i ustaw za pojazdem trójkąt ostrzegawczy. Włącz światła awaryjne.

Najpierw śruby, potem w górę
Wymianę trzeba zacząć od poluzowania śrub. Następnie starannie montujemy podnośnik, podkładając go w miejsce wskazane przez producenta samochodu. To bardzo istotne, ponieważ niewłaściwe podparcie może doprowadzić do uszkodzenia progu, a nawet spadnięcia samochodu z podnośnika. Kolejna czynność to wyjęcie zapasówki z bagażnika i przygotowanie jej do montażu. Dopiero wówczas auto można podnieść i odkręcić uszkodzone koło. Jeśli jest zapieczone i mocno przylega do piasty, należy ostrożnie kopnąć w oponę, albo uderzyć ją zapasówką.

- Koło zapasowe przykręcamy najpierw dwiema przeciwległymi śrubami, aby spod otworów w feldze nie uciekały miejsca na śruby. Później można przykręcić pozostałe i opuścić samochód na ziemię. Koło dokręcamy, kiedy samochód stoi już stabilnie na ziemi – mówi Filip Fischer.

Śruby należy mocno dokręcić, a mając smar grafitowy warto je wcześniej natłuścić. Idealne rozwiązanie to klucz dynamometryczny, w którym można ustawić odpowiedni dla samochodu moment obrotowy. Bez niego trzeba liczyć na własne wyczucie. Po przejechaniu kilkuset metrów na zapasówce trzeba się zatrzymać i sprawdzić, czy śruby dobrze trzymają koło.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto