A jak agresja, C - chamstwo, K - klasówka, I - jak ironia... Opracowanie tak zwanego "Alfabetu złości" to tylko jedna z zadań, jakie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 23 otrzymali do wypełnienia podczas Szkolnego Dnia Przeciw Przemocy.
Jak podkreśla Danuta Warwas, dyrektor placówki, nauczyciele przez cały rok pracują ze swymi podopiecznymi nad tym, by umieć znaleźć źródło konfliktów i nauczyć się je przyjaźnie rozwiązywać. Uczą się też odróżniać poprawne i złe, ze społecznego punktu widzenia, zachowania. - Czasem bezradnie patrzymy jak nasze starania obracają się w nicość. W naszej szkole mamy do czynienia przede wszystkim z agresją słowną. W zminimalizowaniu tego problemu nie pomaga nam telewizja. Nasilenie tego zjawiska obserwujemy po każdej emisji modnych, młodzieżowych programów. Jak mamy wdrażać uczniów do rozumnego i kontrolowanego wyrażania własnych emocji, skoro nasi uczniowie porozumiewają się nie zawsze cenzuralnym słownictwem swych bohaterów i bezkrytycznie kopiują ich zachowania. Bywa, że w ten sposób odreagowują domowe konflikty.
W SP nr 23 starają się mówić o problemie przemocy na różne sposoby - nauczyciele liczą, że któraś z obranych metod zadziała! Najmłodsi mają więc w formie komiksu rozrysować bajkę "O Ciepłym i Puchatym oraz Złym i Kolczastym".
- To opowieść o wartościach, przez swych bohaterów dopasowana do poziomu dzieci najmłodszych. Czekając na efekty prac jesteśmy ciekawi uczniowskich interpretacji. Bajkowe Ciepłe i Puchate to dobra, które przez działania pewnej złej kobiety mogą zniknąć. Uczniowie mają wymyślić taką fabułę, by jak najdłużej przetrwały i służyły wszystkim - wyjaśnia szkolna pedagog, Dorota Dąbrowska.
Jak dodaje Katarzyna Elwirska-Pachla, wicedyrektor szkoły, na lekcjach poprzedzających Szkolny Dzień Przeciw Przemocy wyjaśniane są takie terminy jak złość, agresja, przemoc, ale i... radość. Starsi uczniowie mogą anonimowo rozwinąć zdanie wyjaśniając, co ich zdaniem bywa przyczyną agresji. Najczęściej padające odpowiedzi to: chęć posiadania dóbr materialnych i zamiar popisania się przed rówieśnikami, gorszy ubiór, zazdrość i chęć dowartościowania się. Podzieleni na grupy uczniowie opracowują obowiązujący "na stałe" klasowy regulamin przeciw przemocy. Młodsi w formie rysunkowej mają przedstawić jedną z wybranych sytuacji. Mogą więc na swój język przełożyć takie zdania jak np. "Nigdy nie robię przykrości innym", "Swoje niezadowolenie okazuję w taki sposób, by nie krzywdzić innych... ".
Jednym z całorocznych przedsięwzięć służących profilaktyce jest przyszkolna świetlica socjoterapeutyczna, założona i prowadzona, co jest ewenementem, przez powołane przez rodziców Towarzystwo Przyjaciół SP nr 23. Pieniądze na jej funkcjonowanie pochodzą z gminnego funduszu antyalkoholowego i zbiórek prowadzonych na festynach.
Giganci zatruwają świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?