Na razie wygląda na to, że ta przyszłość to Wizz Air i... własne auta pasażerów. Bo o połączeniu kolejowym do lotniska nie ma nawet co marzyć przed rokiem 2015, zaś autobus na lotnisko właśnie podrożał i kosztuje 26 zł. Niskokosztowa linia wciąż jest tym przewoźnikiem, który oferuje najwięcej tras: 20 na 34. Ryanair ma 5, LOT i OLT Express po 3, Lufthansa 2, a SAS 1. Wszyscy ci przewoźnicy w kwietniu odprawili z Pyrzowic 154 tys. pasażerów. Z kolei czartery to 43 trasy do 14 państw. Najwięcej lotów jest do Hiszpanii (9), Grecji (7) i Egiptu (4).
W kwietniu przewoźnicy czarterowi odprawili zaledwie 30 tys. pasażerów, ale to właśnie czartery stanowią największą siłę pyrzowickiego lotniska. Szczególnie latem. Tymczasem dla regularnych lotów zostanie oddany do użytku zmodernizowany terminal pasażerski A. Władze GTL szacują, że w tym roku ze śląskiego portu skorzysta nawet 2,7 mln pasażerów. Dwa terminale przygotowane są jednak na obsługę na poziomie nawet 4,5 mln osób.
O gwałtownym przyroście obsługi pasażerów w Pyrzowi-cach na razie nie ma mowy. GTL wprawdzie już w ubiegłym roku przedstawił dalekosiężne plany rozbudowy portu, ale w najbliższych latach nie ma co marzyć o budowie nowego terminalu. Będzie on zwyczajnie niepotrzebny. Prezes GTL Artur Tomasik mówił za to, że jego firma rozważa budowę małego pawilonu dla obsługi pasażerów czarterowych. Zarządca lotniska po otwarciu autostrady A1 zamierza walczyć także o klientów w Czechach i na Słowacji. Dla nich będą specjalne zniżki na parkingach przy terminalach.
Nie ma jednak szans na uruchomienie połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic przed 2015 rokiem. PKP PLK, wraz z wynajętą firmą, wciąż nie zakończyły projektowania trasy. Mieszkańcy Ożarowic i Bobrownik wciąż nie zgadzają się na przebieg linii przez ich gminy, a władze Tarnowskich Gór i powiatu z lokalnymi posłami i radnymi wojewódzkimi sugerują, by zmienić trasę, pomijając Piekary Śląskie. - Naciskamy, by połączenie przebiegało przez Tarnowskie Góry, gdzie jest duża stacja, a następnie przez Miasteczko Śląskie i Ożarowice, po starych śladach kolei piaskowej - mówi Barbara Dziuk, radna wojewódzka. W GTL podkreślają, że kolej jest niezbędna dla rozwoju portu. Jednocześnie jednak nie łudzą się. Pyrzowice będą miały charakter międzynarodowego portu, ale jednak regionalnego. Na liniach regularnych będą rozwijały połączenia do tzw. hubów, czyli dużych lotnisk, w których będzie można się przesiąść do innych samolotów i polecieć nawet w transatlantyckie podróże. Od dawna tak rozwija w Pyrzowicach swoje połączenia Lufthansa, dla której hubem jest Frankfurt. A skandynawski SAS wozi pasażerów do Kopenhagi.
Współpraca: Dorota Niećko
Rok 2030, czyli pyrzowickie plany
- Nowe parkingi. Powstaną trzy i to wielopoziomowe. Staną przed nowym terminalem C.
- Nowy terminal C. Stanie po zachodniej stronie lotniska i będzie o wiele większy od terminali A i B.
- Centrum biznesowe i hotel. Centrum ma stanąć przed nowym terminalem, a hotel - tuż przy autostradzie A1 (to najbardziej realny plan).
- Szersza ekspresówka. GTL zakłada, że trasa S1 zostanie poszerzona do dwóch pasów ruchu w każdą stronę.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*TAKIEJ BIJATYKI NIE BYŁO W KATOWICACH OD LAT! ANTYFASZYŚCI KONTRA POLICJA - ZOBACZ ZDJĘCIA i FILMY
*EGZAMIN GIMNAZJALNY 2012 - SPRAWDŹ JAK CI POSZŁO, ZOBACZ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?