Budowa Centrum Przesiadkowego w Gliwicach: fale i wieża z czerwoną kopułą. Zobacz najnowsze zdjęcia

Marlena Polok-Kin
Marlena Polok-Kin
Budowa Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Krzysztof Krzemiński
Zobaczcie, co się zmieniło w rok. Trzy segmenty stalowej konstrukcji wraz z dachem są już gotowe. Nad całością góruje wieża ciśnień, która zyskała nową kolorystkę: jasna z czerwoną kopułą. Rewitalizacja tego żelbetonowego zabytku, robi wrażenie.

Powstaje Centrum Przesiadkowe w Gliwicach:jak postępują prace?

Trzy segmenty stalowej konstrukcji wraz z dachem są gotowe. Prace przy powstającym po północnej stronie gliwickiego dworca Centrum Przesiadkowe (zwanego Zachodnią Bramą Silesii) są bardzo zaawansowane. Nad całości góruje wieża ciśnień, która zyskała nową kolorystkę: jasna z czerwoną kopułą. Rewitalizacja tego żelbetonowego zabytku robi wrażenie.

Powstające w sąsiedztwie dworca PKP w Gliwicach Centrum Przesiadkowe - będzie z nim połączone i skupi wszystkie środki transportu miejskiego. Finalnie - jak zapewniają w mieście - wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży mieszkańców całego regionu, zwiększy też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców.

Sprawdziliśmy, jak postępują prace na tej największej obecnie w Gliwicach inwestycji miejskiej. Jak nas poinformował Łukasz Oryszczak, rzecznik prezydenta Gliwic, prace są bardzo zaawansowane.

Już zakończył się montaż aluminiowej konstrukcji elewacji budynku głównego Centrum Przesiadkowego, gdzie będzie się odbywała obsługa pasażerów. Trwa szklenie fasad. Wykonano już wszystkie wylewki pod posadzki oraz tynki wewnętrzne, dobiegają też końca prace przy instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz montaż kanałów wentylacyjnych i tras kablowych.

Trzy segmenty stalowej konstrukcji wraz z pokryciem dachowym (tzw. fale) są gotowe, trwa na nich montaż obróbek, siatek cięto-ciągnionych i montaż tras kablowych. Na ukończeniu jest montaż stalowej konstrukcji najwyższego zadaszenia nad budynkiem do obsługi pasażerów.

W powstającym budynku pomocniczym CP (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) wykonano żelbetową konstrukcję nośną, na ukończeniu jest wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i pokrycia dachowego. W najbliższym czasie wykonawca rozpocznie zabudowę aluminiowej konstrukcji elewacji.

W istniejącym dotąd już i nowym tunelu podziemnym łączącym Centrum Przesiadkowe z dworcem kolejowym trwa montaż betonowych płyty okładzinowych oraz prace instalacyjne przy kanałach wentylacyjnych i trasach kablowych. W następnej kolejności wykonawca rozpocznie zabudowę granitowych płyt na posadzkach.

Ważnym zagadnieniem, z którym mierzą się budowlańcy, jest infrastruktura podziemna: trwa wykonywanie sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, kanalizacji kablowej. Rozpoczęto wykonywanie przyłącza ciepłowniczego.

Wykonano już całość oczepu muru oporowego (oddzielającego teren Centrum Przesiadkowe od strony ul. Kolberga). Trwają prace ziemne związane z odkopaniem wspomnianego muru i usunięciem tymczasowych platform roboczych, które były niezbędne do jego wykonania oraz zabudowa odwodnienia liniowego wzdłuż muru.

Równolegle powstaje układ drogowy na terenie CP - i te prace są bardzo zaawansowane. Jak nas informował Łukasz Oryszczak, wykonano już znaczną cześć podbudowy pod konstrukcję nawierzchni jezdni i miejsc postojowych. Trwa zabudowa krawężników na peronach autobusowych. Układane są pierwsze nawierzchnie z kostki betonowej na przyszłych miejscach postojowych.
W trakcie są prace związane z konstrukcją nowej nawierzchni w ul. Toszeckiej. Na ul. Tarnogórskiej wykonywane są warstwy bitumicznych nawierzchni na połowie drogi. Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi jest finalizowany.

Nowe życie starej wieży

Nad całością góruje wieża ciśnień, stojąca przy ul. Kolberga, która zyskała nową kolorystkę: szara i niepozorna dotąd, teraz jasna z czerwoną kopułą. Stuletni obiekt, zyska nowe życie - a nowe oblicze już widać. Rewitalizacja tego żelbetonowego zabytku robi wrażenie. Wieża ma nowe okna, wykonano renowację obróbek blacharskich, trwają także prace związane z renowacją kopuły i montażem instalacji wewnętrznych. Na koniec zostaną wykonane prace wewnątrz obiektu – na parterze znajdzie się pomieszczenie usługowe wraz z toaletą. Prace remontowe obejmą także wykonanie nowych instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacji ogrzewania, instalacji elektrycznych i technicznych oraz iluminacji obiektu.
Prace prowadzone według wytycznych Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. To jedyna tego typu w Gliwicach żelbetowa wieża wodna. Została wzniesiona w 1911 roku według projektu braci Huber z Wrocławia, specjalizujących się w rozwiązaniach architektonicznych z wykorzystaniem żelbetu.

Inwestycję związaną z budową CP po północnej stronie dworca PKP realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A.
Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Roboty powinny zakończyć się pod koniec sierpnia 2022 r.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie