Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DTŚ-dusicielka?

Dorota Niećko
W Zabrzu prace idą pełną i do 2013 mogą dotrzeć do granic w Maciejowie.
W Zabrzu prace idą pełną i do 2013 mogą dotrzeć do granic w Maciejowie. fot. Olga Wiśniowska.
Miasto podzielone na północ i południe, wyludnione centrum. Ogromne korki. Pacjenci szpitala onkologicznego narażeni dzień i noc na hałas. Podobnie jak gliwiczanie, odpoczywający w Parku Chopina. Spaliny. Barbarzyństwo urbanistyczne, czyli ekrany akustyczne ciągnące się przez nawet kilkanaście kilometrów. Tak mogą w przyszłości wyglądać, zdaniem niektórych mieszkańców miasta, Gliwice. A powodem tych problemów ma być Drogowa Trasa Średnicowa.

W poniedziałek w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zorganizowała publiczną rozprawę administracyjną. Dotyczyła właśnie budowy tej trasy, a dokładnie jej czterech odcinków: dwóch w Zabrzu i dwóch w Gliwicach.

Na rozprawie przedstawiono m.in. wyniki badań, dotyczące oddziaływania drogi na środowisko. Czyli na przyrodę, ludzi, zabytki. Raport przygotowało sosnowieckie Biuro Ochrony Środowiska Ekosound. Jego prezentacja trwała około dwóch godzin. Potem była pora na dyskusję: swoje uwagi mogli zgłaszać mieszkańcy.

A uwag było sporo, bo przebieg DTŚ-ki przez Gliwice wciąż budzi sporo kontrowersji. Dlatego też w Sali Marmurowej było w poniedziałek około setki ludzi. Aż 33 osoby zadeklarowały chęć zabrania głosu w dyskusji. Licznie stawiła się też grupa członków Stowarzyszenia Gliwiczanie dla Gliwic. To oni mają najwięcej zastrzeżeń do tej inwestycji.

Przypomnijmy: władze miasta forsują wariant numer 1 DTŚ-ki, który zakłada m.in. budowę około 500-metrowego tunelu w centrum miasta. Miałby rozpoczynać się na wysokości ul. Dworcowej, a kończyć na ul. Fredry, która z kolei styka się z pięknym Parkiem Chopina (przy parku konieczna byłaby budowa tzw. ekranów wibracyjnych).

Właśnie ta trasa budzi spory sprzeciw części gliwiczan. Pojawiły się głosy, że droga powinna kończyć się wcześniej, na węźle z autostradą A1, a nie z drogą 88. Bo DTŚ-ka ma być "dla Gliwic" a nie "przez Gliwice".

- Trasa nie rozładuje korków w centrum. Ona będzie służyć tirom, jeżdżącym ze strefy ekonomicznej na wschód aglomeracji - argumentowali w poniedziałek członkowie stowarzyszenia.

Ich zdaniem, raport, przygotowany przez Ekosound nie jest zgodny z prawdą, między innymi w części, dotyczącej zanieczyszczenia powietrza bo wybudowaniu trasy

- Cokolwiek powiemy, i tak forsowany będzie wariant pierwszy - skwitował Andrzej Pieczyrak.

Co będzie dalej z budową Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu i Gliwicach? Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska najpierw musi ustosunkować się do wszystkich poniedziałkowych uwag, a potem wydać pozytywną decyzję dla tej inwestycji. Realizowany będzie ten wariant trasy, który uzyska zgodę środowiskową. Potem zgodę na budowę musi wydać wojewoda śląski. Wiadomo, że przed rokiem 2012 trasą do Gliwic nie pojedziemy na pewno.

Tymczasem w Zabrzu budowa drogi od granicy z Rudą Śląską do centrum idzie pełną parą i zakończy się najpewniej jeszcze w tym roku.

Średnicówka ma teraz ok. 30 km długości, wiedzie z Katowic do granicy Zabrza. Były plany, aby przedłużyć ją na wschód, do Jaworzna. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to się stanie.

Warto przypomnieć, że budowa trasy trwa już 31 lat.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto