Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DTŚ w Gliwicach otwarto pięć lat temu! Średnicówka połączyła sześć miast. Zobaczcie, jak budowano trasę i węzeł z autostradą A1 [ZDJĘCIA]

Maria Olecha-Lisiecka
Maria Olecha-Lisiecka
DTŚ w Gliwicach otwarto pięć lat temu
DTŚ w Gliwicach otwarto pięć lat temu Mikołaj Suchan, Marzena Bugała-Azarko/ARC Polska Press
Pamiętacie jeszcze Gliwice bez Drogowej Trasy Średnicowej? Nie? A minęło zaledwie pięć lat! Dokładnie 5 listopada 2014 roku otwarto fragment średnicówki od granicy z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską. Na tym odcinku znajduje się wielki węzeł DTŚ z autostradą A1. Z lotu ptaka wygląda jak wielka koniczyna.

Drogowa Trasa Średnicowa zrewolucjonizowała układ drogowy w aglomeracji śląskiej. O ile przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską czy Zabrze droga po prostu przebiega, o tyle w dwóch miastach mocno ingeruje w miejską tkankę. To Katowice i Gliwice, czyli początek i koniec średnicówki. To w tych miastach są przecież tunele. Dodatkowo w Gliwicach droga biegnie przez ponad pięć kilometrów przez ścisłe centrum i łączy się z autostradą A1 oraz DK78 i DK88.

Zobaczcie koniecznie

Pięć lat temu DTŚ połączyła sześć miast

Jednak zanim powstała DTŚ w centrum Gliwic z tunelem, najpierw wybudowano i oddano kierowcom 2,8 km trasy od granicy z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską. To tu przez prawie półtora roku kończyła się trasa, która rozpoczyna się w centrum Katowic, bowiem odcinek gliwickiej średnicówki od węzła z ul. Kujawską do węzła z DK88, czyli śródmiejski i z tunelem, otwarto dopiero w marcu 2016 roku.

Zobacz zdjęcia:

Niby tylko niespełna trzy kilometry, a zrobiły kolosalną różnicę. Oto DTŚ-ka miała 26 kilometrów i w listopadzie 2014 roku dotarła do szóstego miasta. Wreszcie połączyła Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. No i to na tym odcinku średnicówka łączy się z autostradą A1 potężnym węzłem, który z lotu ptaka przypomina wielką koniczynę.

Czytaj także

Jeszcze pięć lat temu, aby przejechać z Gliwic do Zabrza trzeba było albo stać w korkach jadąc do centrum Zabrza, by tam wjechać na DTŚ, albo przedzierać się przez całe miasta najpierw wjeżdżając, a później zjeżdżając z autostrady A4. Z węzła skorzystali również kierowcy z miejscowości na trasie autostrady A1, którzy zyskali szybkie połączenie ze stolicą województwa.

Węzeł DTŚ z autostradą A1 jest największy na całej trasie

Warto wiedzieć, że węzeł DTŚ z autostradą A1 w Gliwicach to jeden z największych drogowych obiektów w Polsce, a na pewno w regionie.

Węzeł DTŚ z autostradą A1 w Gliwicach jest:

  • największy na trasie całej średnicówki
  • jest też jednym z najważniejszych obiektów drogowych w regionie w ogóle
  • zapewnia bezkolizyjne zjazdy i wjazdy we wszystkich kierunkach
  • składa się na niego most nad autostradą i Kłodnicą o długości 450 metrów
  • tworzy go aż osiem łącznic.

Wszystkie drogi na węźle wraz z łącznicami liczą prawie 3,9 km długości. Do wybudowania wszystkich obiektów wykorzystano 61 tys. metrów sześciennych betonu i 8 tys. ton stali. Budowa trwała od 2012 roku i kosztowała ponad 287 mln zł. Ten fragment DTŚ wybudowała Skanska.

Trasa wymaga naprawy i trwają tutaj prace

Niestety, to także na tym fragmencie, a dokładniej na wiadukcie nad ul. Wschodnią trzy lata temu droga zaczęła falować. W 2016 roku Skanska wykonała frezowanie, ale było to działanie doraźne. Konieczne okazały się naprawy gwarancyjne, które wykonawca rozpoczął w maju. Prace mogą potrwać do końca roku.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto