Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Gliwicach - remont na półmetku [ZDJĘCIA]

P. Pawlik
Krzysztof Krzemiński [http://fabrykapr.com/]
Remont dworca PKP w Gliwicach. Minęło pół roku od rozpoczęcia remontu dworca kolejowego. Zobacz, co udało się zrobić do tej pory na placu budowy...

Dworzec PKP w Gliwicach - remont na półmetku [ZDJĘCIA]

Zgodnie z planami, modernizacja gliwickiego dworca ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Za sumę 137 milionów złotych, jednocześnie prowadzone są prace rozbiórkowe w budynku dworca, na peronach oraz prace renowacyjne zabytkowych elementów gmachu. To dopiero drugi remont wzniesionego w 1925 roku obiektu. Pierwszą i jak do tej pory jedyną ukończoną modernizację rozpoczęto w 1967 roku.

Na budowie codziennie pracuje 110 osób. Do tej pory prace wiązały się z rozbiórką peronów numer 2 i 3 oraz przebudową wnętrza zabytkowego gmachu.

- Wykonano m.in. kanalizację deszczową, ułożono część ścianki peronowej, rozpoczęto demontaż tunelu pocztowego. Trwają przygotowania do postawienia słupów wiat peronowych. Obecnie w budynku dworca trwają m.in. prace rozbiórkowe i skuwanie tynków w piwnicy. Zakończono układanie instalacji kanalizacyjnej wewnątrz budynku, rozpoczęto renowację elewacji frontowej - mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik prasowy Grupy PKP.

Kolejny etap robót będzie obejmował m.in. demontaż stolarki okiennej i drzwiowej w budynku, skuwanie elewacji frontowej i odtworzenie gzymsu, dalszy demontaż istniejących instalacji i rozpoczęcie montażu nowych. - Prace trwają zgodnie z harmonogramem. Planujemy, że inwestycja zakończy się w IV kwartale tego roku - mówi Katarzyna Mazurkiewicz.

Wykonawcę obecnej modernizacji zobowiązano do dostosowania obiektu do współczesnych standardów przy jednoczesnym zadbaniu o historyczne elementy budowli. Odrestaurowany ma zostać m.in. sufit i mozaika w holu głównym. Robotnicy pracują też nad odrestaurowaniem elewacji z detalami architektonicznymi. Budynek ma zyskać nową oświetlenie, a nad wejściem głównym zawiśnie nowy zegar i napis z nazwą dworca.

Gruntowna lifting czeka też resztę infrastruktury. Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). Pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Dziś trudno sobie to wyobrazić. Pasażerowie drogę na perony i z powrotem zmuszeni są przejść wąskim wyznaczonym przejściem. Próżno też szukać na peronach informacji o odjazdach, przyjazdach, czy zwykłego zegara. Kasy biletowe i poczekalnie zostały przeniesione do tymczasowego, kontenerowego dworca przed zabytkowym gmachem. Co jeszcze w planach?

Nowość na miarę XXI wieku będzie hala która przykryje perony na długości 160 metrów. W dachu znajdą się świetliki dzięki którym do hali będzie wpadać światło dzienne. W tunelach i na peronach zostanie zamontowany nowoczesny system informacji dynamicznej i głosowej podróżnych.

Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury zakończy się jeszcze w tym roku. Jedynie prace przy peronie 4 mają zostać ukończone w 2016 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto