Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gliwicki Opel wciąż na prostej

Joanna Heler
Mieszane uczucia w gliwickiej fabryce Opla wywołała ogłoszona przez General Motors strategia rozwoju firmy na najbliższe lata. Dyrektor generalny Opla, Nick Reilly, prezentując plan restrukturyzacji, zapowiedział konieczność zwolnienia 20 proc. załogi - w przypadku Polski mówi się o 40 pracownikach.

Są też plany powrotu do produkcji w gliwickiej fabryce aut w systemie trzyzmianowym.

- Nie będzie przyzwolenia na jakiekolwiek redukcje, czy to pracowników na taśmach, czy administracyjnych w Warszawie lub w Gliwicach. Przecież zakład już jest odchudzony, a trzecia zmiana wymagałaby wręcz zwiększenia liczebności załogi - podkreśla Mirosław Rzeźniczek z zakładowej Solidarności.

W grudniu 2008 roku z pracą w fabryce i w firmach podwykonawczych pożegnało się około 500 osób. Obecnie załoga liczy 2,5 tys. pracowników, a w najlepszych latach na trzech zmianach pracowało o tysiąc osób więcej.

Kto i według jakich kryteriów straciłby pracę? Nie wiadomo. Związkowcy deklarują, że będą się domagać, by odejścia odbywały się na zasadzie dobrowolności i żeby towarzyszyła im wypłata rekompensat. Niepełne są też informacje dotyczące powrotu do systemu trzyzmianowego. Miałby się pojawić w fabryce w połowie roku.

- Trzeba pamiętać, że ewentualne decyzje o uruchomieniu trzeciej zmiany są uzależnione od wyników sprzedaży i popytu na produkowane w Gliwicach modele, a najnowsza astra IV powstaje nie tylko w Polsce. Poczekamy na raporty dotyczące sprzedaży za pierwsze trzy miesiące tego roku. Od października, kiedy w Gliwicach ruszyła produkcja "czwórki", zamówienia w Europie na ten model sięgnęły 57 tysięcy. Tymczasem perspektywy dotyczące sprzedaży nowych modeli samochodów nie są optymistyczne - podkreśla Przemysław Byszewski, rzecznik General Motors Manufacturing Poland.

W europejskich fabrykach pracę ma stracić w sumie ponad 8 tys. osób, a podobne do polskich cięcia dotyczą też Węgier i Rosji. Szefostwo GM przewiduje, że dzięki wprowadzonej restrukturyzacji koncern zacznie zarabiać w 2012 r. Do roku 2014 koncern chce zainwestować 11 mld euro. W Gliwicach, poza nową astrą IV, produkowane są astra III sedan oraz zafira. Przy pełnych mocach produkcyjnych w systemie trzyzmianowym produkcja ma sięgać 210 tys. egzemplarzy rocznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto