Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ile zdjęć zrobił już fotoradar na węźle Sośnica? Wynik daje do myślenia...

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Czy fotoradar na węźle Sośnica w Gliwicach sprawił, że zjazd z autostrady A1 na autostradę A4 stał się bardziej bezpieczny? Sprawdziliśmy policyjne statystyki dotyczące ilości zdarzeń drogowych na węźle Gliwice-Sośnica. W 2017 roku doszło dam do 95 kolizji i wypadków. Ile było ich dwa lata później, kiedy na miejscu działa już fotoradar? Przypomnijmy, że węzeł Sośnica jest uznawany za największy węzeł autostradowy w Europie.

Węzeł Gliwice-Sośnica jest największym węzłem drogowym w Europie

Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica łączy dwie spośród trzech najdłuższych autostrad w Polsce: A1 (prowadząca z północy na południe) oraz A4 (prowadząca ze wschodu na zachód). Spotykają się tutaj również: droga wojewódzka nr 902 oraz droga krajowa nr 44. Jest on częścią trasy europejskiej nr 40. Ta prowadzi z Calais we Francji do Ridder w Kazachstanie.

Przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica został nazwany największym węzłem drogowym w Europie.

Fotoradar na węźle Sośnica

Węzeł Sośnica został zaprojektowany w czasach PRL-u, kiedy planowano budowę tras A1 i A4. Prace przerwano ze względu na kryzys gospodarczy. Prowizoryczne węzeł w pierwotnej formie powstał dopiero w 2005 roku, kiedy wybudowano odcinek autostrady A4 od Kleszczowa do Chorzowa.

Najniebezpieczniejsze drogi w woj. śląskim. W tych miejscach...

30 maja 2008 roku GDDKiA podpisało wartą 853 mln zł umowę z firmą J&P Avax. W ramach kontraktu:

  • Rozebrano poprzedni węzeł
  • Wybudowano 16 wiaduktów
  • Przebudowano ulicę Pszczyńską w Gliwicach

Trójpoziomowy węzeł Sośnica oddano do użytku 23 grudnia 2009 roku.

Fotoradar w pół roku zrobił 26,5 tys. zdjęć. W ramach zemsty został zniszczony

Zjazd z autostrady A1 na autostradę A4 na węźle Sośnica przez wiele lat uchodził za jeden z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogach województwa śląskiego.

Na autostradzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. Rozpędzeni kierowcy, skręcając w zjazd z dużą prędkością, nie potrafili wyhamować na tzw. "ślimaku" (lub "trąbce") i uderzali w barierki z dużą prędkością, co kończyło się licznymi kolizjami oraz wypadkami. Niewielu respektowało funkcjonujące w tym miejscu ograniczenie prędkości do 50 km/h.

W związku z tym GDDKiA zdecydowało o ustawieniu na feralnym zjeździe fotoradaru. Ten pojawił się przy drodze w lipcu 2018 roku.

- Lokalizacja urządzenia wynika z bardzo dużej ilości zdarzeń drogowych, została wytypowana w związku z wpływającymi wnioskami w szczególności z KWP Katowice oraz katowickiego oddziału GDDKiA - informowała Dziennik Zachodni GDDKiA.

Przedstawiamy taryfikator mandatów karnych w 2019 r. Jeśli jesteś kierowcą, sprawdź aktualny spis mandatów na 2019 rok.  Ceny mandatów stale wzrastają. Dowiedz się, na co musisz uważać, żeby uniknąć wysokiej kary! Kliknij w kolejne zdjęcia...

Nowy Taryfikator Mandatów 2019. Tyle zapłacisz teraz za te p...

W niespełna pół roku nowy fotoradar zrobił kierowcom łamiącym przepisy... 26,5 tys. zdjęć!

Zapewne jeden ze sfrustrowanych mandatowiczów w lutym 2019 roku postanowił zemścić się na fotoradarze. Urządzenie zostało zniszczone. Uszkodzono jego obudowę, pancerną szybę wizjera kamery, lampę błyskową oraz głowicę. Zniszczenia GDDKiA naprawiło w marcu.

Czy fotoradar sprawił, że na węźle Sośnica jest bezpieczniej? Policja podaje statystyki

Najlepszym wyznacznikiem dobrego działania fotoradaru są statystyki zdarzeń drogowych w miejscu, gdzie został on postawiony.

- W miejscu funkcjonowania fotoradaru zaobserwowaliśmy znaczną poprawę bezpieczeństwa. Wcześniej większość kierowców brała ten łuk z dużą pewnością, nie dostosowując się do ograniczenia prędkości, a to nie zostało w tym miejscu ustawione przypadkowo. Takie zachowanie kończyło się wieloma kolizjami oraz wypadkami - mówi podkom. Janusz Szydło z Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach.

W miejscu funkcjonowania fotoradaru zaobserwowaliśmy znaczną poprawę bezpieczeństwa - podkom. Janusz Szydło

Statystyka zdarzeń drogowych na zjeździe z autostrady A1 na autostradę A4:
2017 rok - 95
2018 rok - 18 (radar został ustawiony w lipcu)
2019 rok - 1

Wcześniej podobne rozwiązanie zastosowano w Katowicach na zjeździe z DK86 na autostradę A4. Tam również w znacznym stopniu ograniczyło to ilość kolizji oraz wypadków.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto