Korytarz życia – kiedy i jak należy go zastosować?
Korytarz życia może występować na autostradach, drogach szybkiego ruchu i wszystkich innych drogach, po których poruszają się samochody osobowe i nie tylko. Najczęściej stosuje się go na autostradach, drogach szybkiego ruchu i w miastach w godzinach szczytu.
Tworzący się na takich drogach korek powinien zapalić u kierowców czerwoną lampkę ostrzegawczą. Zakorkowana autostrada, droga szybkiego ruchu czy główna arteria miasta to najczęściej znak, że na trasie wystąpiło zdarzenie drogowe. Bez względu na to czy jest to kolizja, wypadek, stłuczka, zapalenie samochodu - korytarz życia ułatwi służbom ratunkowym (w tym pogotowiu, straży pożarnej czy gazowej) dojazd do miejsca zdarzenia i szybką interwencję.
Korytarz życia to miejsce na środku drogi, które pozostaje wolne dla szybkiego przejazdu służb ratunkowych.
- Zauważasz, że droga, którą się poruszasz zaczyna się korkować
- Obserwujesz reakcję innych użytkowników drogi
- Zjeżdżasz na bok pasa, po którym się poruszasz. Kierowcy jadący prawym pasem zjeżdżają jak najbardziej na prawo (zahaczając o pas awaryjny), zaś Ci jadący lewym pasem zjeżdżają jak najbardziej na lewo, niekiedy wjeżdżając na pas zieleni, oddzielający drogę.
- W sytuacji dróg z 3 pasami ruchu kierowcy znajdujący się na środkowym pasie zjeżdżają na prawą stronę.
- Przestrzeń pozostawioną pomiędzy samochodami nazywamy korytarzem życia.
Korytarz życia tworzymy intuicyjnie, nie czekając na odgłosy i światła samochodów ratunkowych.
Furorę w internecie robi krótki film instruktażowy przygotowany przez przedszkolaki ze Stęszewa. Maluchy pokazują, że szybkie stworzenie korytarza i ułatwienie służbom dojazdu na miejsce zdarzenia jest dziecinnie proste.
Jazda na suwak - na czym polega?
Kierowca zmieniający pas ruchu musi ustąpić pierwszeństwa temu, który już tym pasem jedzie, a także kierowcy, który również chce wjechać na ten pas i jest z jego prawej strony.
Zasada ta przestaje jednak obowiązywać "w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości" (czyli w praktyce w korkach) gdy jeden z pasów ruchu kończy się albo jest zablokowany (np. z powodu wypadku, remontu czy awarii stojącego na nim samochodu). Wtedy właśnie obowiązywać ma jazda na suwak.
Kierowca jadący sąsiednim, czynnym pasem ruchu ma obowiązek przepuścić jeden samochód zjeżdżający z kończącego się pasa. Ma to zrobić bezpośrednio przed przeszkodą na kończącym się pasie. Mamy więc prawo dojechać do samego końca zanikającego pasa i dopiero tam wjechać na przejezdny pas.
Na jezdniach z trzema lub więcej pasami, gdy dwa z tych pasów kończą się lub są zablokowane, kierowca jadący czynnym pasem musi przepuścić dwa samochody - najpierw ten z prawej, potem z lewej strony.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?