Pierwsza z nich brała udział w zajęciach pn. „Bioróżnorodność w krajobrazie rolniczym” prowadzonych przez dr Magdę Maślak, kuratora Pracowni Kolekcji Siedliskowych Omówione zostały różne poziomy bioróżnorodności w tradycyjnym krajobrazie rolniczym – począwszy od różnorodności biologicznej w obrębie odmian i ras oraz populacji izolowanych roślin i zwierząt, po bioróżnorodność na poziomie krajobrazu.
W trakcie warsztatów uczestnicy nauczyli się, w jaki sposób kształtować krajobraz z punktu widzenia ochrony przyrody oraz jak, we własnym zakresie i niewielkim kosztem, można poprawić stan siedlisk zwierząt i roślin i stworzyć ważne dla wielu organizmów mikrosiedliska. Celem zajęć było przede wszystkim pokazanie, że ochrona przyrody w obrębie własnego ogródka czy zagrody nie jest trudna, a tym bardziej niemożliwa.
- Grupa uczestnicząca w moich zajęciach była bardzo zaangażowana i żądna wiedzy. Licealiści podeszli do zajęć w bardzo otwarty sposób a praca z nimi była przyjemnością. Mam nadzieję, że będą mogli zastosować zdobyte informacje w praktyce, choćby w przyszkolnym ogródku – powiedziała po zajęciach Magdalena Maślak.
Warsztaty pt. „Zachowanie starych odmian drzew owocowych jako przykład ochrony in situ i ex situ” z drugą grupą licealistów prowadziła mgr Marta Jańczak, która w Ogrodzie jest kuratorem Pracowni Kolekcji Naukowych i Zachowawczych. Podczas warsztatów wyjaśnione zostały definicje ochrony in situ i ex situ na przykładach.
Poruszony został problem ochrony starych odmian drzew owocowych zarówno w miejscu ich naturalnego występowania (in situ) – zadrzewieniach śródpolnych, alejach przydrożnych, sadach przydomowych, jak i poza (ex situ) – kolekcjach sadowniczych w ogrodach botanicznych.
Uczniowie zapoznali się na czym polega identyfikacja odmian różnych drzew owocowych oraz jakie znaczenie ma szczepienie drzew owocowych oraz przedstawione zostały najczęściej stosowane techniki szczepienia.
- Praca z grupą była bardzo udana ze względu na duże zaangażowanie uczniów, wysoką wiedzę przyrodniczą oraz wrażliwość związaną z ochroną przyrody – podsumowała Marta Jańczak.
Po warsztatach cała klasa zwiedziła teren Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej ŚOB, obejrzała poszczególne kolekcje roślinne, dowiedziała się o roli i misji Śląskiego Ogrodu Botanicznego.
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?