Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic z siedmioma przystankami w trzech śląskich miastach. Nowa trasa ma powstać do 2029 r.

Aneta Kasprzyk
Aneta Kasprzyk
Lucyna Nenow / Marzena Bugala-Astaszow
Na trasie kolejowej z Gliwic do Katowic do 2029 roku ma powstać siedem nowych przystanków. Mieszkańcy trzech śląskich miast: Zabrza, Rudy Śląskiej i Gliwic zyskają kolejowe połączenia alternatywne ze stolicą Śląska, biegnące przez miejskie dzielnice. Zadanie będzie realizowane dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Na liście podstawowej programu w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.

Linia kolejowa łącząca Gliwice z Katowicami, przebiegająca przez przez Rudę Kochłowice będzie przebudowana do 2029 roku. Odtworzonych ma być siedem przystanków pasażerskich na obecnej linii towarowej. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i przebudowę szlaku. Zadanie będzie realizowane dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w województwie śląskim. Mieszkańcy trzech śląskich miast zyskają kolejowe połączenia alternatywne.

Na liście do realizacji w województwie śląskim jest osiem projektów

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program Kolej+ ma wartość ok. 13,3 mld zł. 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, około 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Na liście podstawowej programu w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł. Realizację przedsięwzięć objętych rządowym finansowaniem zaplanowano do 2029 r. Ma to znacząco poprawić warunki życia mieszkańców oraz zwiększyć atrakcyjności regionów.

Siedem nowych przystanków kolejowych między Gliwicami i Katowicami

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetarg na przebudowę traktu kolejowego łączącego Gliwice z Katowicami. Przy realizacji planowanej inwestycji możliwość alternatywnego połączenia kolejowego ze stolicą Śląska zyskają mieszkańcy Gliwic, Zabrza i Rudy Śląskiej. To powrót do istniejącego w przeszłości szlaku kolejowego na linii nr 141, która obecnie wykorzystywana jest w ruchu towarowym, a przebiega m.in. przez Rudę Kochłowice i łączy Gliwice z Katowicami.

- Po latach linia nr 141 znów zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich. W ramach projektu wybudowanych lub odtworzonych zostanie łącznie siedem nowych przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki. Dzięki modernizacji ponad 20 km linii kolejowej, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h - zapowiada PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przebudowa szlaku ma być ukończona do 2029 roku

Zadania założone w inwestycji maja być zrealizowane do 2029 roku. Ogłoszony przetarg stanowi ważny krok do realizacji zadań z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

- Prace projektowe i budowlane dla zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” będą realizowane w latach 2024 – 2028 - prognozuje PKP.

Realizacja programu ma się przyczynić do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto