Pamiętacie, jak kiedyś po Gliwicach jeździły tramwaje? Zobaczcie te stare ZDJĘCIA

MAKI
Pamiętacie, gdy po ulicach Gliwic jeździły tramwaje? Gdyby władze miasta ich nie zlikwidowały, za trzy lata obchodzilibyśmy 130 lecie ich bytności w mieście. A tak? Mamy w Gliwicach najkrótszą w Polsce, a kto wie - może i w świecie - działającą linię tramwajową: całe 75 metrów torów.

Tramwaje w Gliwicach - to już historia. Pamiętacie tramwaje na ulicach miasta?

Gdyby jeździły, świętowalibyśmy w 2021 roku 127 rocznicę ich pojawienia się na ulicach Gliwic. Z czasem ich wspomnienie na ulicach miasta - zaciera się: od 1 września 2009 roku zastąpiono je autobusami. Na taki pomysł wpadły władze Gliwic - i go zrealizowały.

31 sierpnia 2009 odbyły się obchody 115 lat tramwajów w Gliwicach połączone z ich pożegnaniem. To był ostatni dzień funkcjonowania tramwajów w mieście. Po torach kursował specjalny pożegnalny tramwaj Konstal 105N-2K na linii numer 4, tramwaj był okryty żałobnym kirem.

Mieszkańcy z żalem żegnali tramwaje, które wrosły w krajobraz Gliwic, a w przeszłości - były dla miasta także symbolem postępu. Mało tego - niezadowolenie nabrało konkretnych kształtów - chciano nawet odwołać za tę decyzję - w referendum - ówczesnego prezydenta miasta, Zygmunta Frankiewicza.

Gliwice były w czołówce

Gdyby władze Gliwic nie zlikwidowały tramwajów - świętowalibyśmy w tym roku 127 lat tramwajów w Gliwicach. Tramwaje na Górnym Śląsku pojawiły się jeszcze pod koniec XIX wieku, w Zagłębiu Dąbrowskim - dopiero pod koniec lat 20. XX stulecia, chociaż pierwsze plany powstały jeszcze za cara. Jedną z pierwszych uruchomionych na Górnym Śląsku linii była ta z Gliwic do Zabrza (w sierpniu 1894 roku).

Jak czytamy na stronie www.gliwiczanie.pl, w kwietniu 1892 roku podpisano umowę na realizację pierwszej linii tramwajowej na trasie Gliwice – Zabrze – Chebzie – Królewska Huta (ob. Chorzów Miasto) – Bytom – Piekary Śl. 27 maja 1894 roku oddano do eksploatacji pierwszy etap linii między Piekarami Śląskimi, a Bytomiem. Kolejny odcinek uruchomiono 26 sierpnia z Gliwic do Zabrza. Obydwa odcinki połączono jeszcze tego samego roku 30 grudnia. Cała trasa liczyła prawie 35 km długości.

Do prowadzenia pociągów tramwajowych sprowadzono specjalne lokomotywy parowe przystosowane do poruszania się ulicami miast. Ale protestowali mieszkańcy, skarżąc się na hałas i smród spalin. Wprowadzono więc w samym mieście takie rozwiązanie: koń ciągnął wagony od dworca kolejowego do Placu Inwalidów Wojennych.
Jednak nie trwało to długo i Gliwice znów znalazły się w czołówce nowoczesności - jak podają gliwiczanie.pl w 1898 roku przystąpiono do przebudowy i elektryfikacji tramwajów gliwickich. Uruchomienie trakcji elektrycznej odbyło się 30 marca 1899 roku.

Czasy i potrzeby mieszkańców zmieniały się, a tramwaje - zawsze nadążały. W 1949 roku na terenie Gliwic tramwaje obsługiwały trzy relacje. Były to połączenia z ul. Zygmunta Starego do dworca PKP (nr 1), z Trynku do dworca PKP (nr 2) oraz z Wójtowej Wsi przez Gliwice i Zabrze do Chorzowa (nr 4).

Likwidacja. Poszło o koszty

Zygmunt Frankiewicz, ówcześnie prezydent Gliwic, którego po likwidacji tramwajów chciano odwołać w referendum, twierdził w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim - w dziesiątą rocznicę ich likwidacji, że decyzji sprzed dziesięciu lat zazdrości Gliwicom każde śląskie miasto. Jak argumentował decyzję sprzed dekady? Jaki był zasadniczy powód? Koszty.

- Tramwaj jest ponaddwukrotnie droższy od autobusu - mówi Frankiewicz. - Biedne miasta płacą ogromne pieniądze, zmniejszając swoje szanse na rozwój. My od tego uciekliśmy. Z napięciami, szczególnie mnie dotyczącymi, ale uciekliśmy. I w tej chwili co roku zyskujemy na tej decyzji ok. 10 mln złotych - mówił wówczas "Dziennikowi Zachodniemu" Z. Frankiewicz.

Najkrótsza linia tramwajowa

Czy wiecie, że formalnie tramwaje poniekąd, bo aż trudno to inaczej ująć - ... nadal jeżdżą w Gliwicach? O ironio - tak. Można to tak ująć, bo czynny jest wyłącznie około 75-metrowy odcinek od granic Gliwic do zajezdni tramwajowej na terenie miasta, na którym znajduje się jeden przystanek. Stąd tramwaje jadą w kierunku Zabrza i Bytomia. To tym samym najkrótsza linia tramwajowa w Polsce. Nie wiadomo, może i na świecie?

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie