Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKM Gliwice ma nowe volvo. Mniejsze spalanie i większy komfort jazdy

Justyna Toros
PKM Gliwice zakupiło dziewięć nowych autobusów, pojawią się one w kwietniu w zajezdni. Jakie przedsiębiorstwo ma plany na najbliższy czas?

Widzieliście biały autobus na trasie A4 w Gliwicach? Nowy, ładny i zachęcający do wejścia. Pewnie ucieszyliście się, że takie cacko jeździ po gliwickich drogach, niestety tylko przez dwa tygodnie.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach testowało już trzecią hybrydę. Było to Volvo 7700. Z trzech testowanych na gliwickich drogach, ten spisał się najlepiej. Zużycie paliwa spadło do 30 proc., z wcześniejszych 32 litrów spalanych na 100 kilometrów, zmalało do ok. 27,5 litrów na 100 kilometrów.

Koszt takiego hybrydowego autobusu wynosi ok. 1 mln 100 tys. zł, natomiast zwykłego, niskopodłogowego ok. 730-750 tys. zł.

- Możliwe, że w przyszłości zainwestujemy w autobusy hybrydowe - mówi Henryk Szary, prezes PKM Gliwice. - Jest szansa, że dodatkowe pieniądze na nie otrzymamy od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Ekologia jest bardzo ważna, niestety również kosztowna. Na razie PKM rozważa tę opcję - dodaje.

Nie oznacza to jednak, że do czasu podjęcia decyzji na naszych drogach nie pojawią się nowe autobusy. PKM bowiem wciąż inwestuje w swój tabor, unowocześnia go i poprawia jego stan. Już w kwietniu do zajezdni przyjedzie dziewięć nowych pojazdów. Przetarg na nie wygrała firma Solaris. Sześć 12-metrowych i trzy 15-metrowe, niskopodłogowe solarisy zastąpi dziewięć najstarszych ikarusów w taborze PKM-u.

- Nie wiemy jeszcze, na których liniach pojawią się nowe autobusy - zapewnia Szary. - Startujemy w kwietniu w przetargu na linię 57. Jeśli udałoby nam się go wygrać, to na pewno część z nich pojawi się właśnie na trasie linii 57, między Gliwicami a Zabrzem.

Obecnie PKM posiada jeszcze 23 długie i 5 krótkich ikarusów. Dziewięć z nich w kwietniu zostanie zamienionych na nowe solarisy. Najstarszy krótki ikarus pochodzi z 1983 roku, długi z 1985 roku. Najnowsze ikarusy w taborze mają 15 lat, wyprodukowane zostały w 1997 r. Warto wspomnieć, że pięć z nich jest po kapitalnym remoncie.

Niska podłoga, ogrzewanie w zimie i nowoczesne wnętrze, to teraz standardy, których oczekują pasażerowie. Prezes Szary zapewnia, że w ciągu dwóch lat przedsiębiorstwo zamierza pozbyć się wszystkich ikarusów i zamienić je na nowe, wygodne autobusy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto