Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pyskowice: kolejarze rozebrali tory a teraz chcą je odbudowywać. Czy pociągi znów pojadą do stacji Pyskowice Miasto?

tos
Do 31 stycznia zainteresowani oferenci mogą zgłaszać się do przetargu ogłoszonego przez PKP PLK SA, którego celem jest poprawa przepustowości węzła kolejowego w Gliwicach. Kolejarze jako jedną z dróg ku temu planują m.in. odbudowę rozebranych kilkanaście lat temu torów między Pyskowicami a stacją Zabrze Biskupice. Zastanawiają się też nad odbudową krótkiej linii Pyskowice - Pyskowice Miasto.

Odcinek Zabrze-Biskupice - Pyskowice to otwarta w 1880 r. i zelektryfikowana w 1979 roku część linii kolejowej nr 132 z Bytomia do Wrocławia. Część, po której pociągi aktualnie jeździć nie mogą, bo… w 2004 roku tory rozebrano. Do 1999 roku jeździły tędy podmiejskie pociągi z Bytomia do Pyskowic zatrzymując się na stacjach Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Zabrze Mikulczyce, Czekanów Wieś, Czekanów Śląski i Przezchlebie. Krótki odcinek torów, który łączył dworzec w Pyskowicach ze stacją Pyskowice Miasto otwarto w 1964 roku. Pociągi docierały tu do 2000 roku, chociaż w ostatnich latach rozkład jazdy w ogóle nie zachęcał do jazdy koleją. Cztery lata później tory rozebrano.

Teraz kolejarze zwrócili uwagę na to, że czas przejazdu składów z Bytomia do Opola wydłuża się poprzez między innymi brak torów między Zabrzem a Pyskowicami. Mowa jest też o złym stanie obiektów obsługi podróżnych i urządzeń sterowania ruchem. Pomysły PKP PLK SA mówią nie tylko o budowie nowych torów na odcinkach Zabrze Biskupice - Pyskowice i Pyskowice - Pyskowice Miasto, ale również o stworzeniu alternatywnego połączenia Bytomia z Gliwicami przeznaczonego dla ruchu pasażerowego. Jak? Kolej chce odbudować linię Bytom - Ruda Orzegów oraz zbudować łącznicę Ruda Orzegów - Ruda Śląska.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA dostrzegają nowe potrzeby w ruchu pasażerskim jak i towarowym na sieci kolejowej na Górnym Śląsku. Ogłoszone studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanych odcinków i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych oraz decyzjami organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Prowadzenie prac studialnych określa zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Zgodnie z założeniami, układ stacji Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Pyskowice, Strzelce Opolski, Szymiszów, Kamień Śląski i Tarnów Śląski ma zostać rozbudowany, a stacjami mają zostać zdegradowane do roli przystanków osobowych Paczyna i Błotnica Strzelecka.

Jeśli chodzi o Pyskowice, to odbudowa linii Pyskowice - Pyskowice Miasto jest tylko jednym z kilku pomysłów na zapewnienie mieszkańcom tego miasta lepszej dostępności do kolei. Możliwa jest też budowa takiej linii w zupełnie nowym śladzie lub budowa nowej linii przelotowej, która będzie się odgałęziała od dotychczasowej i przybliży kolej do miasta.

- Wykonawca powinien zrealizować przed etapem analiz przewozowych analizę korytarza Katowice - Opole Główne w zakresie określenia (dla odcinków objętych projektem) prędkości maksymalnych dla pociągów pasażerskich - piszą przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto