Pyskowice: kolejarze rozebrali tory a teraz chcą je odbudowywać. Czy pociągi znów pojadą do stacji Pyskowice Miasto?

tos
Do 31 stycznia zainteresowani oferenci mogą zgłaszać się do przetargu ogłoszonego przez PKP PLK SA, którego celem jest poprawa przepustowości węzła kolejowego w Gliwicach. Kolejarze jako jedną z dróg ku temu planują m.in. odbudowę rozebranych kilkanaście lat temu torów między Pyskowicami a stacją Zabrze Biskupice. Zastanawiają się też nad odbudową krótkiej linii Pyskowice - Pyskowice Miasto.

Odcinek Zabrze-Biskupice - Pyskowice to otwarta w 1880 r. i zelektryfikowana w 1979 roku część linii kolejowej nr 132 z Bytomia do Wrocławia. Część, po której pociągi aktualnie jeździć nie mogą, bo… w 2004 roku tory rozebrano. Do 1999 roku jeździły tędy podmiejskie pociągi z Bytomia do Pyskowic zatrzymując się na stacjach Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Zabrze Mikulczyce, Czekanów Wieś, Czekanów Śląski i Przezchlebie. Krótki odcinek torów, który łączył dworzec w Pyskowicach ze stacją Pyskowice Miasto otwarto w 1964 roku. Pociągi docierały tu do 2000 roku, chociaż w ostatnich latach rozkład jazdy w ogóle nie zachęcał do jazdy koleją. Cztery lata później tory rozebrano.

Teraz kolejarze zwrócili uwagę na to, że czas przejazdu składów z Bytomia do Opola wydłuża się poprzez między innymi brak torów między Zabrzem a Pyskowicami. Mowa jest też o złym stanie obiektów obsługi podróżnych i urządzeń sterowania ruchem. Pomysły PKP PLK SA mówią nie tylko o budowie nowych torów na odcinkach Zabrze Biskupice - Pyskowice i Pyskowice - Pyskowice Miasto, ale również o stworzeniu alternatywnego połączenia Bytomia z Gliwicami przeznaczonego dla ruchu pasażerowego. Jak? Kolej chce odbudować linię Bytom - Ruda Orzegów oraz zbudować łącznicę Ruda Orzegów - Ruda Śląska.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA dostrzegają nowe potrzeby w ruchu pasażerskim jak i towarowym na sieci kolejowej na Górnym Śląsku. Ogłoszone studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanych odcinków i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych oraz decyzjami organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Prowadzenie prac studialnych określa zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Zgodnie z założeniami, układ stacji Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Pyskowice, Strzelce Opolski, Szymiszów, Kamień Śląski i Tarnów Śląski ma zostać rozbudowany, a stacjami mają zostać zdegradowane do roli przystanków osobowych Paczyna i Błotnica Strzelecka.

Jeśli chodzi o Pyskowice, to odbudowa linii Pyskowice - Pyskowice Miasto jest tylko jednym z kilku pomysłów na zapewnienie mieszkańcom tego miasta lepszej dostępności do kolei. Możliwa jest też budowa takiej linii w zupełnie nowym śladzie lub budowa nowej linii przelotowej, która będzie się odgałęziała od dotychczasowej i przybliży kolej do miasta.

- Wykonawca powinien zrealizować przed etapem analiz przewozowych analizę korytarza Katowice - Opole Główne w zakresie określenia (dla odcinków objętych projektem) prędkości maksymalnych dla pociągów pasażerskich - piszą przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.

FLESZ: Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Wideo

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rad.

Najpierw zmieniać rozkłady żeby były niedogodne dla pasażerów a następnie zlikwidować bo nierentowne. Przed trybunał stanu postawić decydentów za ich celowe dzialania. Po latach trzeba odbudowywać bo to faktycznie dobrze funkcjonowało zdziwieni z ręką w nocniku się obudzili. A no dobrze działało jak był sensowny rozkład. Powtarzam tych co celowo dążyli do takiego stanu rzeczy postawić przed trybunał stanu za działanie na szkodę Państwa Polskiego.

G
Gość

Z Bytomia można było dojechać do Poznania Brynka czy też Fosowskie.

i po drodze były wspaniałe dworce. Jeszcze dawniej z Bytomia a właściwie z Beuthen było bezpośrednie połączenie z Berlinem. Ale stopniowo postępowało celowe niszczenie tego Miasta z całą jego infrastrukturą.

S
Szymon

Sprawdźcie tylko czy ci co likwidowali tą kolej i wzięli za to pieniądze nie myślą o tym żeby otworzyć te linie i znowu zgarnąć kasę

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3