Remont dworca w Gliwicach. Zobacz nowe zdjęcia

B. Pudełko
Krzysztof Krzemiński/www.krzeminskifoto.com
Remont dworca w Gliwicach. Na budynkach pojawia się nowy dach, trwają rozbiórki, odbudowa środkowych peronów i wznoszenie wiat nad nimi. Zobacz zdjęcia...

Remont dworca w Gliwicach. Zobacz nowe zdjęcia

Przypomnijmy: kompletny remont dworca kolejowego w Gliwicach trwa od stycznia i, jak zapewnia PKP, do tej pory idzie zgodnie z planem.

Prace obejmują teraz niemal cały obiekt z wyjątkiem peronów 1 i 4, z których korzystać mogą podróżni. Dzięki temu możliwe jest normalne funkcjonowanie stacji. Pozostałe dwa perony (2 i 3) zostały najpierw rozebrane wraz z torowiskami, a następnie wybudowane od nowa.

Gdy robotnicy zakończą prace na peronach 2 i 3, przeniosą się na dwa pozostałe. Na razie jednak wznoszą stalową konstrukcję przyszłego zadaszenia na środkowych platformach.

Wszystkie perony będą po remoncie przykryte częściowo przeszklonymi wiatami, jak ma to już miejsce np. w Katowicach. Na powrót montowane jest również torowisko. Prace trwają także w budynkach stacji.

Wewnątrz budynku pomalowano drewniany sufit nad holem dworca, zakończono też szklenie okien w portalu wejściowym.

Bo remont gliwickiego dworca to nie tylko zwykły lifting. Prace mają wprowadzić jedną z najważniejszych i największych stacji w regionie w XXI wiek.

To nie tylko odnowienie budynków, tuneli i peronów, ale również nowoczesne wyposażenie dworca. Powstaną windy i schody ruchome, nowy system informacji pasażerskiej, ostrzegania przed pożarem czy inteligentnego zarządzania budynkiem, monitoring i elektroniczne tablice odjazdów.

Nowością będzie również korytarz łączący dwie hale dworca, pomiędzy którymi nie było do tej pory bezpośredniego połączenia. PKP zapewnia, że podczas remontu nie ucierpią walory historyczne budynku. Drewniane sufity i mozaika w głównym holu mają być odnowione.

Kiedy zakończenie prac?

Dworzec ma być gotowy do końca tego roku i wtedy też najprawdopodobniej zostanie oddany do użytku podróżnych.

Nie oznacza to jednak końca wszystkich prac, bowiem część z robót peronowo-torowych będzie się toczyć jeszcze do II kwartału 2016 roku.

Na czas modernizacji podróżni muszą liczyć się z utrudnieniami. Budynek dworca jest wyłączony z użytku, więc korzystają z obiektu tymczasowego stojącego przed głównym budynkiem. Tam znajdą kasy, poczekalnię i toalety.

Inną drogą, wyraźnie oznaczoną, dostaną się na perony. Czynne są dwa z nich, które łączy tymczasowa kładka biegnąca nad dwoma pozostałymi platformami.

Remont gliwickiego dworca to część większego programu inwestycyjnego PKP. W jego ramach wyremontowano m.in. dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowany nowy dworzec w Krakowie.

Łączna wartość inwestycji w Gliwicach to ok. 156 milionów zł. Projekt finansowany jest ze środków własnych PKP SA i PKP Polskich Linii Kolejowych oraz ze środków unijnych.

Zobacz naszą wcześniejszą galerię z remontu gliwickiego dworca - KLIKNIJ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie