Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody obok czołgów

(adw}
Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy, które od bankructwa uratowały kontrakty z Malezją oraz Indiami, mogą znacznie poprawić kondycję dzięki współpracy z zakładami Opla w Gliwicach.

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy, które od bankructwa uratowały kontrakty z Malezją oraz Indiami, mogą znacznie poprawić kondycję dzięki współpracy z zakładami Opla w Gliwicach. W ramach umowy offsetowej z Lockheed Martin będą przygotowywały elementy do montażu nowego modelu Zafira, którego produkcja rozpocznie się w połowie przyszłego roku. W ten sposób firma z Gliwic znana z produkcji czołgów stanie się częścią europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Po raz pierwszy od kilkunastu lat zamiast zwalniać, firma ma przyjmować nowych pracowników. W pierwszym etapie Bumar zatrudni 61 osób, w tym 5 pracowników dozoru technicznego. Do końca przyszłego roku, dzięki współpracy z Oplem, przybędzie 300 miejsc pracy. Kolejnym etapem, zależnym jednak od efektów tej działalności, byłoby uzyskanie know-how oraz licencji, które umożliwiłyby Bumarowi uzyskanie statusu dostawcy GM.

- Dzięki umowie z Oplem będziemy mogli spokojnie patrzeć w przyszłość — twierdzi prezes ZM Bumar-Łabędy Artur Trzeciakowski. Ponadto ta umowa — zdaniem prezesa zarządu Bumar sp. z o. o. Romana Baczyńskiego — może stać się modelowym przykładem realizacji zobowiązań offsetowych.
W pustych halach na terenie zakładu powstaje baza logistyczna dla spółek współpracujących z Oplem. Wykorzystany zostanie również własny transport kolejowy Bumaru, którym przewożone będą komponenty i gotowe części — 70 wagonów dziennie.

Choć załoga Bumaru liczy już na nowe kontrakty w branży motoryzacyjnej, podstawą produkcji pozostają nadal czołgi. Obok kontraktu na dostawę do Malezji modelu PT-91M „Twardy”, który jest zmodernizowanym czołgiem T-72, Bumar zacznie realizować kontrakt na Wozy Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 dla armii hinduskiej. Firmie nie udało się natomiast wejść na rynek iracki z dostawami sprzętu dla nowej armii. Bumar przegrał w przetargach: choć pierwszy po proteście został unieważniony, w drugim polska oferta okazała się za droga.

Zakłady Bumar-Łabędy należą w całości do skarbu państwa. Powstały w 1951 roku, a pierwszym produktem był czołg T-34. Później zaczęto wytwarzać T-54, a następnie zmodernizowanego T-54A i T-55, który zjeżdżał z taśm do 1979 roku. Na bazie tego ostatniego skonstruowano kilka odmian pojazdów zabezpieczenia technicznego. W Bumarze produkowano również części do silników, pralki, blachy do skutera „Osa”, imadła, nagrzewnice i lampki nocne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto