Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ŚKUP – awaria systemu nie została usunięta, jej przyczyną był atak hakerski! Naprawa potrwa co najmniej kilka dni

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Trwa usuwanie awarii systemu ŚKUP
Trwa usuwanie awarii systemu ŚKUP metropoliagzm.pl
8 lutego w godzinach nocnych doszło do rozległej awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. - W wyniku awarii przestał działać portal, aplikacja Mobilny ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach – poinformował Zarząd Transportu Metropolitalnego w komunikacie. Jak się okazuje, jego przyczyną był atak hakerski. Usunięcie jego skutków potrwa co najmniej kilka dni.

AKTUALIZACJA (09 lutego, godz. 17.40)

Jak poinformował Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przyczyną awarii była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Dodaje, że o cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby.

- Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi hakerskiemu, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów – zapewnia rzecznik GZM.

Łukasz Zych podkreśla, że obecnie priorytetem jest przywrócenie systemu z kopii zapasowych, które są codzienne tworzone. Wyjaśnia, że odtworzenie uszkodzonego systemu wymaga czasochłonnych prac, których celem jest utworzenie nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej. Właśnie z tego powodu usunięcie awarii może potrwać kilka dni.

- Atak został zgłoszony policji. Powiadomiliśmy również służby związane z bezpieczeństwem internetu oraz ochroną danych osobowych - NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. W działania zaangażowana zostanie także zewnętrzna firma wyspecjalizowana w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych – informuje rzecznik.

Specjaliści zbiorą materiał dowodowy i przeanalizują okoliczności, w jakich doszło do ataku. Ich zadaniem będzie również wypracowanie rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa systemu.

Nowe informacje na temat zakupu biletów w czasie awarii opublikował Zarząd Transportu Metropolitalnego na swojej stronie internetowej.

- Bilety znajdujące się na karcie ŚKUP, np. wieloprzejazdowe i jednorazowe, których nie można w dobie awarii skasować, nie mogą być tymczasowo wykorzystywane. W związku z tym podróżni muszą korzystać z innych rodzajów biletów. Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszę kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach – czytamy w komunikacie ZTM.

Komplet informacji w kwestii kupna biletów jest dostępny na stronie metropoliaztm.pl.

WCZEŚNIEJ PISALIŚMY

ŚKUP – usuwanie awarii w toku

Jak pokazuje praktyka, pomimo awarii część kasowników w autobusach działa. Tę informację potwierdza Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przyznaje, że faktycznie niektóre urządzenia mogą działać prawidłowo, ale podkreśla, że awaria nie została usunięta i trwają prace nad naprawą systemu.

Zanim ŚKUP wróci do sprawności, pasażerowie powinni zaopatrzyć się w bilety papierowe. Te są dostępne u kierowców, w kioskach i Punktach Obsługi Pasażerów. Można je również nabyć w 12 automatach solarnych. Pełną listę urządzeń można znaleźć na stronie internetowej metropoliagzm.pl (biletomaty solarne są oznaczone gwiazdką). Zarząd Transportu Metropolitalnego poleca również, by korzystać z zewnętrznych aplikacji mobilnych, które działają prawidłowo.

Zarząd Transportu Metropolitalnego wyjaśnia, że bilety papierowe można kasować w tradycyjnych kasownikach w autobusach. Sytuacja w tramwajach jest nieco bardziej skomplikowana. W pojazdach awaryjnie montowane są kasowniki starego typu, które oznaczą skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Jak informuje ZTM w komunikacie, by poprawnie skasować bilet pasażer powinien mieć przy sobie… długopis.

- Pasażer powinien na odwrocie biletu zapisać datę i godzinę rozpoczęcia podróży, co będzie równoznaczne ze skasowaniem biletu – czytamy w komunikacie ZTM.

Pasażerowie pytani o ŚKUP i awarię, nie zostawiają na systemie suchej nitki.

- Szkoda gadać, mam pieniądze na karcie i mam drugi raz płacić za przejazd? – żali się pan Krzysztof, pasażer z Rudy Śląskiej.

Wtóruje mu żona.

- Rzadko jeździmy autobusami, na kartach mamy po 20-30 zł doładowania i teraz mamy kolejne pieniądze wydawać na bilet? A z jakiej racji? A co w sytuacji, gdy nie mam przy sobie gotówki, żeby kupić bilet u kierowcy? – pyta zdenerwowana kobieta.

Słowem wyjaśnienia, karta ŚKUP, oprócz kodowania określonych rodzajów biletów, ma możliwość przelania na nią środków pieniężnych. W takiej sytuacji, po wejściu do pojazdu komunikacji miejskiej, system pobiera z wirtualnego portfela określoną kwotę.

- W sytuacji, gdy system jest niesprawny i nie można zakupić biletu, pasażerowie nie będą obciążani karami – uspokaja Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Prezydent Katowic ostro o awarii ŚKUP

Jak się okazuje, doraźne rozwiązania wprowadzane przez ZTM i zapewnienia o braku kar nie wszystkich przekonują. Do grona sceptyków należy Marcin Krupa, prezydent Katowic. We wpisie w mediach społecznościowych poinformował, że wystąpił do GZM o wprowadzenie bezpłatnej komunikacji publicznej do czasu usunięcia awarii. Prezydent Katowic dodaje, że jego zdaniem koszty zapewnienia bezpłatnej komunikacji powinny pozostać po stronie organizatora transportu.

- Otrzymałem wiele głosów od mieszkańców, którzy skarżą się na sytuację panującą w komunikacji miejskiej. Awaria ta wpływa na codzienne życie mieszkańców, którzy spóźniają się do pracy, szkoły, lekarza, a także ponoszą dodatkowe koszty w związku z koniecznością zakupu dodatkowych biletów – pisze Marcin Krupa.

Prezydent Katowic dodaje, że obecna sytuacja odbija się negatywnie wpływa na wspólnych, szeroko zakrojonych działaniach mających na celu promowanie transportu miejskiego.

- Katowice w ostatnich latach kosztem ponad 200 mln zł wybudowały cztery centra przesiadkowe, w ostatnich latach zakupiły 100 nowych autobusów, budują nowa linię tramwajową, także prowadzą szereg działań zachęcających mieszkańców do zmiany nawyków i częstszego korzystania z komunikacji miejskiej – wylicza Marcin Krupa.

Podkreśla, że awaria systemu ŚKUP skutkująca ograniczeniami dla pasażerów, którzy są zmuszeni, by płacić podwójnie za bilet, niweczy wcześniejsze działania i prowadzi do chaosu informacyjnego.

Na ten apel odpowiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Awaria systemu ŚKUP jest ostatnią rzeczą której byśmy sobie życzyli. Zarząd Transportu Metropolitalnego wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią również wiele wysiłku włożył by promować transport publiczny – pisze Kazimierz Karolczak w komentarzu pod wpisem Marcina Krupy.

Podkreśla, że nie ma sytuacji, w której ktokolwiek byłby zmuszany do podwójnego kupowania biletów.

- Bilety miesięczne zapisane na karcie ŚKUP są przez nas honorowane, a zawieszone bilety wieloprzejazdowe będzie można wykorzystać w późniejszym terminie po usunięciu awarii – wyjaśnia przewodniczący.

Dodaje, że organizator transportu ZTM nie dysponuje własnymi pieniędzmi, tylko składkami gmin. Co za tym idzie, nie ma możliwości podjęcia z własnej inicjatywy decyzji o zwolnieniu pasażerów z opłat za przejazd.

- W trybie pilnym zapytamy gminy korzystające z usług ZTM o decyzje w powyższej sprawie – zapewnił Kazimierz Karolczak.

System ŚKUP będzie wymieniony na nowy

System Śląskiej Karty Usług Publicznych od pierwszych dni wprowadzenia nie miał zbyt dobrej opinii wśród pasażerów. Krytykowano jest zawodność, narzekano na skomplikowaną i nieintuicyjną obsługę. Łukasz Zych informuje, że ŚKUP w przeciągu kilku tygodni zostanie zastąpiony bardziej nowoczesnym systemem.

- Będzie to system oparty o aplikację mobilną. Będzie się nazywał „Transport GZM”, będzie systemem o wiele bardziej zaawansowanym, niż ŚKUP. Obecnie przygotowujemy się do wprowdzenia systemu, trwają ostatnie testy, trwają odbiory – mówi Łukasz Zych.

Rzecznik prasowy GZM dodaje, że ostateczna data uruchomienia „Transportu GZM” nie jest jeszcze znana. Łukasz Zych jednocześnie uspokaja – zmiana systemów będzie rozciągnięta w czasie, pasażerowie nie muszą się obawiać, że ich karta ŚKUP przestanie działać z dnia na dzień.

- Mało tego, jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do swojej karty, będzie mógł dalej z niej korzystać w nowym systemie. Konieczne będzie jedynie wykonanie migracji konta do aplikacji „Transport GZM”. Gdy system zostanie uruchomiony, będziemy o tym szczegółowo informować.

Czy awaria przestarzałego systemu jest spowodowana faktem wprowadzania nowego rozwiązania i tym, że wsparcie dla ŚKUP powoli się kończy? Możemy się jedynie domyślać.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto