Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spadek popularności wielkiej płyty

Aleksandra Chomicka
Mniej niż jeden nabywca na trzech wybrał w drugim kwartale bieżącego roku potencjalnie najtańszy segment mieszkań używanych, wielką płytę - wynika z danych Home Broker. Co ciekawe, ta zaczyna wyraźnie tracić na popularności. We wszystkich badanych miastach drugi kwartał bieżącego roku przyniósł wzrost popularności mieszkań w kamienicach - twierdzi Bartosz Turek, analityk HB.

Pod nazwą "kamienice" rozumiemy wszelkiego typu budynki wzniesione z cegły do 2000 roku. W tym gronie znajdzie się więc zarówno staromiejska zabudowa krakowska, jak i powojenne budynki zbudowane z cegły na warszawskim Śródmieściu czy Mokotowie, gdańskie Główne Miasto, ale również zabytkowe kamienice w Oliwie i Wrzeszczu (w przypadku tej dzielnicy dotyczy to również powojennej zabudowy wzdłuż Al. Zwycięstwa i Al. Grunwaldzkiej, a nawet najstarszych domów Przymorza, w tej części dzielnicy (niskie bloki przy ul. Śląskiej), którą nazywamy Małym Przymorzem.

Mieszkania w budynkach wzniesionych z cegły, a zbudowanych w okresie do 2000 roku odpowiadały za prawie 44% transakcji. Względem analogicznego okresu przed rokiem ich udział w transakcjach na rynku wtórnym podniósł się o 9,9% - wynika z danych Home Broker o transakcjach zawieranych w Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu.
Kolejne (udział w rynku na poziomie niecałych 32%) w hierarchii popularności zajęły mieszkania w betonowych blokach. Ich udział w liczbie zawieranych transakcji obniżył się względem analogicznego okresu przed rokiem o 7,9%.

Mieszkania współczesne, a więc te, które zbudowano po 2000 roku, cieszyły się najmniejszą popularnością. Odpowiadały one za co czwartą zawartą transakcję (24,6%). Względem analogicznego okresu przed rokiem spadek ich udziału w rynku wyniósł 2%.
Wielka płyta w odwrocie

Udziału na poziomie 44% w transakcjach (II kw. br.) nigdy nie osiągnęły betonowe bloki. W ich przypadku największa popularność przypada na trzeci kwartał 2011 roku.

Największą popularnością kamienice cieszyły się w drugim kwartale na rynku wrocławskim, poznańskim i trójmiejskim. Ich udział w ogólnej liczbie zawieranych transakcji wyniósł od prawie 43,8 do 54,8%, co np. w przypadku Poznania oznacza wzrost o 14,5% względem wyniku z analogicznego okresu przed rokiem. Najniższy progres w tym horyzoncie czasowym nastąpił w Trójmieście, ale i tak był spory, bo wyniósł 9,9.

W Warszawie natomiast wzrost popularności kamienic idzie ręka w rękę z wielką płytą. Udział obu tych segmentów rynku w liczbie zawieranych transakcji wynosi po 35,9%.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Spadek popularności wielkiej płyty - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto