Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto pamięta? Tak 20 lat temu budowano DTŚ w Katowicach - zobacz te archiwalne zdjęcia. Oto Chorzowska i Roździeńskiego przed przebudową

DN
Rok 2002, przebudowa torowiska na Chorzowskiej. Po prawej - dawna kopalnia Gottwald, dziś to Silesia City Center.
Rok 2002, przebudowa torowiska na Chorzowskiej. Po prawej - dawna kopalnia Gottwald, dziś to Silesia City Center. Archiwum Polska Press
NASZE MIASTO. Poznajecie te miejsca? Tak, to Katowice. Tak wyglądały nie tak dawno, bo to budowa DTŚ w latach 2000-2006 i ostatnie chwile przed nią. Zobaczcie, jak wyglądała Chorzowska i Roździeńskiego przed przebudową, czyli zanim stały się Drogową Trasą Średnicową i jak powstawał tunel pod rondem.

Korek do ronda w Katowicach od Sosnowca rano, a od Chorzowa - po południu. Światła i pasy dla pieszych przy każdym przystanku tramwajowym na Chorzowskiej między rondem a Wesołym Miasteczkiem. Kładki dla pieszych nad Roździeńskiego. Stary wiadukt Sokolskiej i tory tramwajowe, biegnące "dołem' Chorzowskiej. Pamiętacie? Tak wyglądały aleja Roździeńskiego i ulica Chorzowska w Katowicach, nim powstała Drogowa Trasa Średnicowa.

Spójrzcie na zdjęcia z archiwum Dziennika Zachodniego. To budowa trasy w Katowicach na początku XXI wieku, czyli od roku 2002 do 2006, kiedy to oddano to użytku tunel pod rondem. Oficjalnie ten odcinek nazywa się DTŚ „Wschód” i powstała w latach 1986-2006 w Katowicach, Chorzowie i Świętochłowicach. Liczy 12,3 kilometra i kosztował prawie 1 mld 269 mln zł. Pierwszy odcinek DTŚ to była więc trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Świętochłowicami.

Budowa DTŚ. Historia

W 2020 roku minie 35 lat, jak zaczęto budowę DTŚ. Jeśli brać pod uwagę datę 20 grudnia 1985 roku, kiedy to na pierwszej stronie Dziennika Zachodniego można było przeczytać, że ruszyły właśnie pierwsze prace przygotowawcze. Tak naprawdę jednak DTŚ-ka jest starsza, narodziła się w roku 1979, między osiedlem Tysiąclecia w Katowicach a ulicą Gałeczki w Chorzowie, gdzie rozpoczęto prace ziemne i budowę nasypów. Przerwano je w roku 1981. Zaś w głowach projektantów droga narodziła się – jeszcze wcześniej. Była już w założeniach planu rozwoju GOP z 1962 roku.
 

  • W 1995 roku powstał odcinek równoległy do ul. Gliwickiej w Katowicach: od Brackiej do granicy z Chorzowem.
  • W latach 2004-2006 zbudowano odcinek "Zachód" o długości 3,2 kilometra (w Rudzie Śląskiej).
  • W 2008 deteeśka dotarła do granic Zabrza
  • W 2014 – do Gliwic.

Wciąż w planach jest pociągnięcie trasy na wschód, do Mysłowic i Sosnowca. Wiosną 2019, kiedy powstawał ten materiał, niewiele w tej sprawie się działo.

Rok 2002, przebudowa torowiska na Chorzowskiej. Po prawej - dawna kopalnia Gottwald, dziś to Silesia City Center.

Kto pamięta? Tak 20 lat temu budowano DTŚ w Katowicach - zob...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto