Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W województwie śląskim powstają nowe centra handlowe. Liderem Rybnik [ZOBACZ MAPĘ]

Jacek Bombor, DN, LOTA, BM
Ważniejsze miasta woj. śląskiego, w których powstają nowe galerie, centra handlowe i hipermarkety.
Ważniejsze miasta woj. śląskiego, w których powstają nowe galerie, centra handlowe i hipermarkety. Marek Michalski
Gdyby socjolodzy chcieli sporządzić listę nowych zwyczajów, które weszły nam w krew w ciągu ostatnich lat, czołowe miejsce zajmowałyby na niej rodzinne wyprawy do galerii, centrów handlowych i hipermarketów. Najwięcej nowych będzie miał Rybnik

Za dwa lata w naszym regionie będzie co najmniej trzy razy więcej dużych galerii handlowych niż obecnie. Kolejne sklepy-giganty powstają między innymi w Katowicach, Bytomiu, Gliwicach i Rybniku, a wiele z tych, które już istnieją, będzie się rozbudowywać.

Tłumy kupujących oblegają co dnia katowicką Silesia City Center, Fashion House w Sosnowcu, gliwickie Forum czy rybnickie Focus Park i Plaza Center.
- Fakt, jest drogo, ale przy okazji można zjeść obiad, zostawić dzieciaki na placu zabaw, wpaść do kina - mówi nam Aldona Kmiecik, którą wraz z mężem Romanem spotykamy w rybnickim Focusie. - Takie miejsca mają przyszłość.

Sprawdziliśmy, gdzie powstają nowe największe galerie i hipermarkety w woj. śląskim.

Przy węźle Sośnica w Gliwicach (przy u. Pszczyńskiej, obok skrzyżowania autostrad A1 i A4) rośnie największe centrum handlowe w tej części Europy - Park Handlowy Europa Centralna. Łączna powierzchnia handlowa centrum wyniesie 67 tys. m kw. Budowa na 26-hektarowej działce potrwa ponad rok, centrum powinno być oddane do użytku w czerwcu 2011 r. Projekt zakłada otwarcie ponad 100 sklepów. Będzie m.in. Castorama o powierzchni 10 tysięcy m kw., zaś 3 tysiące m kw. zajmie sklep RTV&AGD. Planowane są też sklepy odzieżowe. Przewidziano też parkingu na 2000 miejsc.

Europa Centralna ma kosztować ponad 130 mln zł. Obecnym śląskim gigantom - gliwickiemu Forum i Silesii City Center rośnie więc potężny rywal.

Ale Silesia City Center też się rozbudowuje. W centrum powstanie dodatkowe 20 tys. m kw. powierzchni, na której znajdzie się 60 sklepów. Będzie też nowy parking na dachu, na ponad 500 aut. Nowa Silesia City Center łącznie będzie miała powierzchnię 86 tys. m kw. Dziś jest tu już 250 sklepów, a centrum odwiedza rocznie 13 mln ludzi. Finał prac jest przewidziany na październik 2011 r. Po rozbudowie SCC awansuje w rankingu największych galerii w Polsce z 6. na 4. miejsce. Większe będą tylko warszawska Arkadia (110 tys. m kw.), łódzka Manufaktura (110 tys. m kw.) i poznański Stary Browar (130 tys. m kw.).

Stolica województwa nie chce pozostać w tyle. W centrum Katowic wyrosną trzy wielkie galerie handlowe, a są szanse na to, że będzie i czwarta. Wszystkie będą oddalone od siebie zaledwie o kilkadziesiąt metrów! Pierwsza może powstać tam, gdzie stoi obecnie dawny hotel Silesia. Galerię już za kilka miesięcy na pl. Szewczyka będzie budowała w ramach przebudowy dworca PKP firma Neinver. Obiekt, oddany do użytku w 2012 r., ma mieć 52 tys. m kw. powierzchni handlowej. Do galerii drugiej za kilka lat przejdziemy z pl. Szewczyka ul. Stawową, to pięć minut spacerem. I wejdziemy do nowoczesnego Supersamu przy ul. Skargi. Do modernizacji i podwyższenia Supersamu przymierza się właściciel - Centrum Development & Investment, firma lada dzień będzie występowała o wydanie warunków zabudowy dla tej inwestycji. Roboty ruszą w 2011 r. Zmodernizowany obiekt będzie składał się z dwóch części, przykrytych jednym dachem, oddzielonych ogromnym atrium.

Na ul. Dworcowej, firma Eurostar Real Estate planuje zamienić ponadstuletni gmach starego dworca PKP w centrum usługowo-handlowe. Pod gmachem dworca,ma powstać supermarket, wyżej butiki i kawiarnie. Termin ich otwarcia nie są znane, bo inwestor uzależnia rozpoczęcie robót od przebudowy ul. Dworcowej.
Kolejna olbrzymia galeria, Agora, powstaje w Bytomiu na pl. Kościuszki. Ma być gotowa już w listopadzie. Na pięciu kondygnacjach o powierzchni handlowej 25 tys. m kw. mieścić się będzie 120 sklepów i punktów usługowych, delikatesy Społem Znajomy Sklep, RTV Euro AGD, Martes Sport, salon Kolporter, H&M, CCC, Deichmann, 5-10-15, Heavy Duty, Triumph, Atlantic. Będzie też ośmiosalowe kino Cinema City.

Ale na tym nie koniec. Ma tu też powstać klub fitness, kawiarnie, restauracje, punkty usługowe, a także kameralna sala widowiskowa oraz powierzchnie biurowe. Obiekt powstaje w miejscu po wyburzonym w 1979 roku reprezentacyjnym kwartale kamienic pomiędzy ulicami: Jainty, Dzieci Lwowskich, Piekarską - a więc w ścisłym centrum miasta. Wartość inwestycji: 90 mln euro.

Nowego centrum ze szklaną fasadą doczeka się także Sosnowiec. Dwupiętrowy obiekt ma powstać jeszcze w tym roku przy ul. Modrzejowskiej 18, w samym centrum miasta.

Inwestorem jest warszawska firma deweloperska Moderno. Rozpoczęła właśnie przygotowania do budowy galerii i planuje budowę kompleksu handlowego przypominający wyglądem sosnowiecką Plazę.

Także w Rybniku, gdzie obecnie w centrum królują Focus i Plaza, powstanie nowe centrum zakupowe. Przy trasie łączącej Rybnik z sąsiednim Wodzisławiem Śląskim, w dzielnicy Niedobczyce, zostanie zbudowany kolejny hipermarket. Działki w tym rejonie wykupuje już grupa Auchan.

Ze wstępnych informacji, jakie firma przedstawiła miejskim urzędnikom, wynika, że na liczącym ponad 12 hektarów terenie powstanie nie tylko market marki Auchan, ale także sklep z akcesoriami budowlanymi sieci Leroy Merlin i supermarket sportowy Decathlon. Będzie to więc kompleks niemal identyczny jak ten, który od kilku lat funkcjonuje w sąsiednich Żorach.

To największe inwestycje handlowe w regionie. Poza nimi budowanych jest wiele marketów. I tak dwa nowe sklepy Lidla powstają u zbiegu ulic Sikorskiego, Wieluńskiej oraz al. Jana Pawła, a także przy ul. Pułaskiego w Częstochowie. Pierwszy ma być otwarty w grudniu. Będzie miał ponad 1100 m kw. powierzchni i parking na 50 aut. Drugi dyskont tej niemieckiej sieci będzie jeszcze większy. Sklep będzie miał powierzchnię 1400 m kw., a w jego pobliżu znajdzie się parking na 38 aut. Ruszy w przyszłym roku.

W Lublińcu na działce ojców oblatów wybudowany zostanie Lidl. Otwarciem marketu w miejscu zamkniętego Carrefour Express przy Częstochowskiej zainteresowany jest także Intermarche.


242 tys. m kw. powierzchni wynajęto w gigantach handlowych do połowy obecnego roku
7,9 mln m kw. powierzchni dysponują obecnie centra handlowe w całej Polsce
3 mln klientów będzie mogło dotrzeć w ciągu godziny do Parku Europa Centralna

Przez galerie i markety plajtujemy jeden po drugim
Z Tadeuszem Mizerskim, prezesem Stowarzyszenia Kupców Polskich z Sosnowca, rozmawia Jacek Bombor

Jak grzyby po deszczu w kolejnych miastach wyrastają wielkie galerie handlowe. Czy wam, drobnym kupcom, grozi zagłada?
Sytuacja w naszej branży nie wygląda najlepiej. Prawda jest taka, że jeden po drugim plajtujemy. Dość powiedzieć, że gdy 20 lat temu zakładaliśmy nasze stowarzyszenie, było nas 1500. Dziś skupiamy ledwie około 300 handlowców. Mimo to staramy się utrzymać na powierzchni.

W czym możecie być konkurencyjni?
Ceną niestety ciężko konkurować, bo pożerają nas koszty ogólne, związane z prowadzeniem biznesu. Na przykład zatrudnienie jednego człowieka pochłania około dwóch tysięcy złotych miesięcznie. Przy marży na towar w wysokości 20 procent obroty muszą być gigantyczne, by jeszcze coś zarobić. Ale możemy wygrywać jakością i świeżością produktów. Osiedlowe sklepiki i małe firmy rodzinne mają szansę przetrwać. Stamtąd klienci nie uciekną. Ale targowiska w obecnej formie nie mają już racji bytu, chyba że handlowcy lub miasta zainwestują w budowę hal i wprowadzą markowe rzeczy. Ale na to potrzeba pieniędzy.

A może po prostu powinniście zacząć wynajmować stoiska w galeriach handlowych?
Ale przecież czynsze wynoszą tam nawet 12 tysięcy złotych! Na taki wydatek nie stać indywidualnych przedsiębiorców. Tam rządzą duże firmy sieciowe, znane marki.


Na sukces galerii w Polsce wielki wpływ ma pogoda
Z Patrycją Dzikowską z firmy Jones Lang Lasalle, z branży nieruchomości komercyjnych, rozmawia Jacek Bombor

Z waszego raportu dla Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w I połowie roku oddano do użytku jedynie 232 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych. To aż o 42 proc. mniej w stosunku do II połowy ubiegłego roku. Branża ma kłopoty?
Nie, branża się dobrze rozwija, a te wyniki to efekt przystopowania inwestycji w kryzysowym 2009 roku. Teraz rusza wiele nowych budów, także na Śląsku, wystarczy wspomnieć olbrzymią galerię na węźle autostrady A1 w Gliwicach. Czasowo wstrzymane inwestycje są w wielu miastach kontynuowane.

Skąd wzięło się to szaleństwo z otwieraniem kolejnych centrów handlowych?
Bo Polacy je szturmują, uwielbiają tam kupować. I ta tendencja będzie wzrastać. Zaskoczę pana, ale wpływ na taki stan rzeczy ma pogoda w Polsce.
Przynajmniej przez 6 miesięcy jest bardzo zimno. A ponieważ nie lubimy marznąć, chowamy się do tych ciepłych "miasteczek", gdzie w przyjemnej atmosferze możemy zrobić zakupy, zjeść obiad, a dzieciaki zostawić na placu zabaw.

Czy to znaczy, że era targowisk i bazarów się kończy?
Nie sądzę, sama kupuję świeże towary na bazarze. Ale muszą konkurować świeżością, jakością. I trzeba ucywilizować targowiska, bo zakupy w błocie to żadna przyjemność. Kupcy muszą też dostosować godziny otwarcia straganów do nowych realiów, bo dziś ludzie pracują do wieczora.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto