Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakopianka to nie tylko szary asfalt, ale też piękne widoki. Czego jeszcze brakuje?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Małopolska to nie tylko cenne zabytki i wspaniałe krajobrazy, ale też pięknie położone drogi, jak np. zakopianka S7 nieopodal miejscowości Lubień. Oddanie do ruchu tunelu na Zakopiance w 2022 roku było ważnym momentem dla wielu kierowców. Realizacja tej inwestycji stanowiła również wyzwanie dla wykonawców. W trakcie drążenia tunelu wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m³, a do budowy obiektu zużyto 48 tys. ton stali.

Otwarcie tunelu i odcinka S7 Skomielna-Biała - Naprawa w 2022 roku oznaczało, że od tego momentu z Krakowa do Rdzawki dojeżdżamy już cały czas dwupasmową drogą.

Widoki na tej trasie są piękne, ale historia budowy zakopianki się nie zakończyła. Występuje problem z wytyczeniem nowego odcinka zakopianki na trasie Kraków-Myślenice.

Przypomnijmy, że w styczniu 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków-Myślenice. W ramach tego dokumentu zawarto 6 proponowanych szerokich korytarzy. Wtedy wszystkie rozwiązania zostały mocno oprotestowane. Nie udało się też wypracować kompromisowego wariantu społecznego.

W kolejnym etapie GDDKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla nowego odcinka zakopianki. Założenia STEŚ są takie, że w ramach opracowywania wykonawca najpierw na zasadzie modelowania komputerowego stworzy ok. 50 wariantów nowej drogi. Z nich wybrane zostanie co najmniej 8 wariantów, które poddane będą wstępnym konsultacjom społecznym. Z nich miałyby zostać wybrane trzy. Później przeprowadzone byłyby ostateczne konsultacje społeczne i wybrany ostateczny wariant. Plany są takie, by nowa zakopianka mogła powstać w drugiej połowie lat 30. obecnego wieku.

Równocześnie trwają prace na odcinku Rdzawka-Nowy Targ. Budowa nowej drogi rozpoczęła się w czerwcu 2020 roku.

Nowy odcinek zakopianki Rdzawka - Nowy Targ będzie przebiegał w nowym śladzie. Inwestycja ta połączy Kraków z Nowym Targiem dwujezdniową drogą na całym przebiegu. W ramach prac przebudowywane są drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. W ramach inwestycji powstają cztery bezkolizyjne węzły drogowe - Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Do tego budowanych jest 22 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów, estakad. Zakończenie robót przewidywane jest na początek września 2024 r. Wartość całej inwestycji to 972 mln 395 739 tys. zł brutto.

Marihuana legalna w Niemczech?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zakopianka to nie tylko szary asfalt, ale też piękne widoki. Czego jeszcze brakuje? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto