Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zamiast likwidacji - modernizacja. Zabytkowa nastawnia kolejowa zostanie wyremontowana. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg

OPRAC.:
Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na remont zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu. Te zdjęcia za chwilę przejdą do historii! Zobacz jak dzisiaj wygląda unikatowy obiekt!
Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na remont zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu. Te zdjęcia za chwilę przejdą do historii! Zobacz jak dzisiaj wygląda unikatowy obiekt! Marzena Bugała-Astaszow
Modernistyczna nastawnia kolejowa w Bytomiu, wybudowana w latach 30. XX wieku przejdzie gruntowny remont. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację tego budynku. Jeszcze niedawno planowano wyburzenie obiektu i wydawało się, że jego losy są przesądzone. Społecznicy i miłośnicy historii głośno sprzeciwiali się tej decyzji. To kolejny dowód na to, że działania obywatelskie mają sens.

Nastawnia kolejowa "Bt" stała się jednym z symboli Bytomia. Charakterystyczny budynek, w stylistyce modernistycznej został wybudowany w 1935 roku i jeszcze do niedawna pełnił funkcji posterunku technicznego. Jednak w drugiej połowie 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4. Według początkowych planów PKP PLK obiekt miał zostać wyburzony w ramach modernizacji linii kolejowej Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. Jednak sprzeciwili się temu społecznicy, w konsekwencji unikatowa nastawnia wraz z suwakowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym została wpisana do rejestru zabytków przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

- Konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, elewacja i dach obiektu będą poddane renowacji, a okna i drzwi zostaną wymienione. Także wnętrze obiektu przejdzie modernizację. Na nastawni zamontowane zostanie również nowe oświetlenie - informuje oficjalna strona miasta.

Przypomnijmy, nastawnia powstała kiedy Bytom znajdował się w obrębie III Rzeszy. Budynek ma charakterystyczny, opływowy kształt, charakterystyczny dla budowli, które budowano w tamtym czasie. Obiekt stanowi kompleks znajdującej się nieopodal stacji kolejowej i składa się z dwóch części. Pierwsza - niższa to budynki techniczne, w których znajdował się warsztat. Z kolei druga, ta dzięki której nastawnia zyskała spore zainteresowanie, utrzymuje się na stalowym filarze. To właśnie w tej części znajdowały się urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Ze względu na historyczną wartość obiektu zapowiadane plany remontowe muszą być konsultowane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

- Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Taka procedura jest konieczna, bowiem obiekt został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego - informuje oficjalna strona miasta.

Po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 ruch pociągów przejeżdżających przez bytomski dworzec będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania "Bytom".

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto