Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Śmieci w Gliwicach. Co powinniście wiedzieć i o co chcielibyście zapytać urzędników? Komentujcie!

Redakcja
Uwaga, w Gliwicach NIE MIJA 31 marca termin składania deklaracji śmieciowch - uspokajamy. 31 maja (ostateczny termin składania w Urzędzie Miejskim deklaracji ws. wysokości opłaty za wywóz śmieci – deklaracje te składają właściciele domów jednorodzinnych, lokali mieszkaniowych – np. spółdzielnie, a także zarządcy).

30 czerwca br. (ostatni dzień obowiązywania dotychczasowych umów z firmami odbierającymi śmieci. Umowy te należy odpowiednio wcześniej wypowiedzieć – zgodnie z wzorem zamieszczonym na stronie www.gliwice.eu w zakładce Dla mieszkańców / Gospodarka odpadami).

Dodatkowo w terminie od 6 do 31 maja w Biurze Obsługi Interesantów UM w Gliwicach uruchomione zostanie stanowisko ds. gminnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Będzie ono obsługiwane przez pracowników Wydziału Podatków i Opłat UM (udzielających wyjaśnień z zakresu sposobu wypełniania deklaracji i obliczania opłaty, weryfikujących poprawność wypełnienia deklaracji) oraz pracowników Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych (wyjaśnienia z zakresu systemu gospodarki odpadami).

O czym jeszcze należy pamiętać? W nowym systemie to właściciele domów jednorodzinnych, lokali mieszkaniowych i zarządcy wskazują w deklaracjach stawkę za wywóz śmieci (niższą, jeśli zadeklaruje się segregację śmieci, bądź wyższą, jeśli się z niej zrezygnuje) i na tej podstawie wyliczają wysokość opłaty za wywóz śmieci. W związku z tym mieszkańcy nie będą otrzymywać rachunków, faktur i książeczek.

Przypominamy - Gliwice są jedynym miastem w regionie, które zdecydowało się naliczać opłaty za śmieci od metrażu mieszkania.

Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi selektywnie wynosi.
1) 0,30 zł za każdy mkw dla lokali mieszkalnych o powierzchni mniejszej lub równej 60 mkw.
2) 0,20 zł za każdy mkw dla lokali mieszkalnych z przedziału 60,01 mkwdo 90 mkw włącznie.
3) 0,10 zł za każdy mkw dla lokali mieszkalnych z przedziału 90,01 mkwdo 120 mkw włącznie.
4) 0,05 zł za każdy kolejny 1 mkw lokalu mieszkalnego powyżej 120, 01 mkw.

Miesięczna stawka za odbiór odpadów odbieranych w sposób nieselektwynych wynosi:
1) 0,45 zł za każdy mkw mieszkania o powierzchni mniejszej lub równej 60 mkw.
2) 0,30 zł za każdy mkw dla lokali mieszkalnych o powierzchni z przedziału 60, 01 mkw. do 90 mkw łącznie.
3) 0,15 zł mkw dla lokali mieszkalnych z przedziału 90,01 mkw do 120 mkw włącznie.
4) 0,08 zł za każdy kolejny 11 mkw lokalu mieszkalnego powyżej 120, 01 mkw.

Co robią mieszkańcy bloków i wspólnot mieszkaniowych? Nic - odpowiadają urzędnicy. Zadania stoją przed właścicielami i zarządcami nieruchomości, spółdzielniami mieszkaniowymi itp.

Co jest istotne? Wypowiedzenie dotychczasowej umowy. Mieszkańcy Gliwic - właściciele domów jednorodzinnych czy zarządcy nieruchomości wielorodzinnych - muszą z dniem 30 czerwca rozwiązać dotychczasowe umowy z firmami wywożącymi śmieci. Trzeba je wypowiedzieć z odpowiednim wyprzedzeniem - zgodnie z terminem zawartym w umowie.
Przypomnijmy, od 1 lipca w całej Polsce zmienią się zasady odbioru śmieci i gospodarowania odpadami. Od tego dnia za wywóz odpadów komunalnych odpowiedzialne będą gminy.

- Mieszkańcy Gliwic nie będą, tak jak dotychczas, zawierali indywidualnych umów z wybranymi firmami. To miasto podpisze za mieszkańców umowę na świadczenie usług w zakresie odbioru, wywozu i zagospodarowania odpadów z firmą wybraną w przetargu.

W jaki sposób dostanę potwierdzenie wpłaty za śmieci?
Gliwiczanie będą składać deklaracje i wpłacać swoje należności na rachunek miasta - wyjaśnia Mariola Pendziałek, naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych, którzy posiadają umowę z firmą odbierającą odpady komunalne, zawartą na okres dłuższy niż do 30 czerwca 2013 r., muszą ją wypowiedzieć tak, aby została skutecznie rozwiązana z dniem 30 czerwca 2013 r.
(Umowy mają różny czas wypowiedzenia - 3 miesiące, miesiąc, czasem dwa tygodnie. Sprawdźcie, abyście zdążyli).

Wprowadzane w Gliwicach zmiany nie obejmują lokali użytkowych, instytucji oraz firm. W tym przypadku należy korzystać z dotychczasowych umów na wywóz śmieci albo - gdy konieczne jest zawarcie nowej umowy - podpisać ją z jednym z przedsiębiorców świadczących usługi na terenie miasta.

Macie pytania? Pojawiają się Wam wątpliwości? Piszcie i dzwońcie pod nr tel. (32) 634-21-72. Przepytamy urzędników!

Koniecznie przeczytajcie też:

http://www.dziennikzachodni.pl/serwisy/eko/

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto