Jak działa ubezpieczenie od utraty pracy?

Artykuł sponsorowany PROFI CREDIT
Biorąc kredyt, masz nadzieję, że jego spłata będzie przebiegała zgodnie z planem i bez większych trudności. Na szczęście większość konsumentów wie, że przy zobowiązaniach długoterminowych myślenie życzeniowe się nie sprawdza. Wszystkich sytuacji losowych mających negatywnych wpływ na utrzymanie płynności finansowej nie sposób wymienić. W związku z tym, że jedną z nich jest utrata źródła dochodu, banki przy niektórych kredytach wymagają zabezpieczenia w postaci polisy od utraty pracy. Czym jest ubezpieczenie od utraty pracy? Kiedy może być wymagane? Czy można odmówić zawarcia umowy z ubezpieczycielem? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.

Czym jest ubezpieczenie od utraty pracy?

Ubezpieczenie jest umownym zobowiązaniem towarzystwa ubezpieczeniowego do wypłaty odszkodowania lub świadczenia innej usługi określonej w umowie w przypadku, gdy wystąpią określone okoliczności w życiu ubezpieczonego. Tak mniej więcej można przedstawić definicję większości ubezpieczeń. Teraz można podstawić okoliczności pod interesujący nas temat.

W związku z tym ubezpieczenie od utraty pracy jest zobowiązaniem towarzystwa ubezpieczeniowego do pokrycia np. rat kredytu w sytuacji, w której ubezpieczony traci główne źródło dochodu. Jak można zaobserwować, ubezpieczenie od utraty pracy dotyczy sytuacji, w której konsument skorzystał z kredytu bankowego. Co więcej, ubezpieczenie od utraty pracy przeważnie dotyczy kredytów na wyższe kwoty i dłuższy okres kredytowania.

Ubezpieczenie od utraty pracy jest zatem wymagane w przypadku kredytu hipotecznego, kredytu gotówkowego na wysoką kwotę, czy kredytu inwestycyjnego w przypadku podmiotów gospodarczych. Z wymogiem ubezpieczenia od utraty pracy, nie spotkasz się, korzystając z kredytu odnawialnego, chwilówki bez BIK, czy kredytu gotówkowego na mniejszą sumę.

Nie da się ukryć, że ubezpieczenie od utraty pracy bywa bardzo pomocne w chwili, gdy faktycznie w trakcie spłaty kredytu hipotecznego konsument straci główne źródło dochodu. W zależności od konstrukcji umowy, ubezpieczenie można przeznaczyć na pokrycie części rat kredytu, a także na koszty związane z utrzymaniem. W umowie zapisane jest również, czy pieniądze będą wypłacone z góry, czy towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje koszty rat.

W jakim przypadku warto skorzystać z ubezpieczenia od utraty pracy?

Ubezpieczenie od utraty pracy przeważnie wymagane jest przy kredycie hipotecznym. Co prawda bank nie może zmusić cię do skorzystania z ubezpieczenia, ale jednak często bywa tak, że gdy odmówisz, bank nie przyzna ci kredytu, lub warunki jego przyznania nie będą dla ciebie korzystne. Dla banków udzielanie kredytów na wysoką kwotę jest ryzykowne, stąd banki starają się to ryzyko minimalizować. Ubezpieczenie od utraty pracy jest jedną z form minimalizowania ryzyka kredytowego na wypadek, gdy stracisz główne źródło dochodu. Przeważnie rata kredytu hipotecznego jest wysoka i stanowi sporą część dochodów konsumentów. W przypadku, gdy zostaniesz zwolniony lub firma, w której pracujesz, ogłosi upadłość, nie godząc się na ubezpieczenie, zostaniesz nie tylko bez środków do życia, ale będziesz musiał spłacać niemałe raty.

Czy warto skorzystać z ubezpieczenia od utraty pracy? Analizując sytuacje różnych konsumentów, można powiedzieć, że warto ponieść dodatkowe koszty składające się na ubezpieczenie. Po pierwsze korzystając z ubezpieczenia, masz większe szanse na przyznanie kredytu. Po drugie samo posiadanie kredytu hipotecznego jest sporym obciążaniem zarówno finansowym, jak i psychicznym. Dodatkowo utrata pracy sama w sobie jest dość sporym stresorem, nawet jeśli masz odłożoną poduszkę finansową. Jeśli nie będziesz miał dodatkowego zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia, twoja sytuacja może być bardzo trudna. Czy zatem warto oszczędzać na ubezpieczeniu? Każdy samodzielnie powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie. Więcej informacji finansowych znajdziesz na stronie internetowej lendup.pl.

Na jakiej zasadzie działa ubezpieczenie kredytu od utraty pracy?

Wziąłeś kredyt, spłacasz go regularnie i bez opóźnień. Jednak pewnego dnia dowiadujesz się, że pracodawca nie przedłuża ci umowy lub firma, w której pracujesz, kończy swoją działalność. Naturalnym odruchem jest panika i lęk o przyszłość. Tym większy lęk im większe masz zobowiązania finansowe. Jeżeli jednak skorzystałeś z ubezpieczenia od utraty pracy, możesz nieco ochłonąć. Po 30 dniach od utraty źródła dochodu firma ubezpieczeniowa zacznie spłacać twoje raty. Pamiętaj jednak o tym, że czas, w którym towarzystwo ubezpieczeniowe pokrywa twoje zadłużenie, zależy od zapisów umowy. Należy zatem dokładnie przeanalizować ubezpieczenie zaoferowane przez bank. Jeżeli uważasz, że nie jest ono wystarczające, możesz poszukać ubezpieczenia na własną rękę, lub skorzystać z pomocy agenta ubezpieczeniowego.

Bank nie ma prawa odmówić ci skorzystania z ubezpieczenia w innym towarzystwie ubezpieczeniowym. Jednak warunki, czyli kwota ubezpieczenia i czas spłaty rat na wypadek utraty pracy musi być taki sam lub w zwiększonym wymiarze, niż propozycja banku.

Bardzo istotnym szczegółem jest fakt, że ubezpieczenie od utraty pracy uwzględnia jedynie sytuacje, w których zostałeś zwolniony, ale nie ze względu na popełnione przez ciebie błędy. Inaczej mówiąc, zwolnienie nie może wynikać z twojej winy ani ty nie możesz zwolnić się dobrowolnie, czy nawet za porozumieniem stron. Podobnie w sytuacji, w której prowadzisz działalność gospodarczą. Jeżeli prowadzisz firmę i postanowisz ją zamknąć, ubezpieczyciel nie pokryje kosztów rat.

Ile kosztuje ubezpieczenie od utraty pracy?

Wysokość ubezpieczenia od utraty pracy uzależniona jest od wielu czynników. Należą do nich między innymi wysokość kredytu, czy długość okresu kredytowania, a także formy wypłaty środków z ubezpieczenia. Ponadto różne banki współpracują z różnymi firmami ubezpieczeniowymi. Dlatego też kwota ubezpieczenia od utraty pracy często uzależniona jest od tego, jakie warunki ubezpieczenia wynegocjował bank dla swoich klientów. Może zatem dojść do takiej sytuacji, w której kwota ubezpieczenia kredytu w takiej samej wysokości i na taki sam okres kredytowania jest różna w różnych bankach.

Na koszty ubezpieczenia wpływa również forma wypłaty środków i czas, w którym ubezpieczyciel pokrywa raty za kredytobiorcę. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne zawarcie umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym, możesz, ale oczywiście nie zawsze tak jest, otrzymać nieco gorsze warunki, niż bank. Związane jest to, z tym że towarzystwo ubezpieczeniowe udziela bankom ubezpieczenia grupowego, dla wielu odrębnych konsumentów.
H2: Utrata pracy a niezdolność do pracy

Nie da się ukryć, że niezdolność do pracy spowodowana wypadkiem lub chorobą często przekreśla szanse na podjęcie pracy. Taka sytuacja nie jest jednak tożsama dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Ubezpieczenie od niezdolności do pracy to przeważnie znane wszystkim NNW, czyli polisa od następstw nieszczęśliwych wypadków. Posiadając takie ubezpieczenie i ulegając wypadkowi, otrzymasz odszkodowanie. Na wypadek twojej śmierci pieniądze zostaną wypłacone twoim najbliższym – wskazanym w umowie. NNW często można wykupić w pakiecie z ubezpieczeniem od utraty pracy. Wówczas jesteś zabezpieczony na wypadek niemal każdej ewentualności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto